1. Taustaa hiihtokeskustoimialan eettiselle ohjeistolle
Suomen Hiihtokeskusyhdistys (SHKY) ja sen jäsenyritykset haluavat tarjota suomalaisille ja ulkomaalaisille alamäen harrastajille turvallisia ja innostavia ulkoiluelämyksiä laskettelurinteissä sekä bike parkeissa.
Toimialan eettinen ohjeisto kertoo, miten SHKY ja hiihtokeskustoimialan yritykset toimivat eettisesti ja vastuullisesti.
2. Asiakkaat
Asiakkaita kohdellaan kuten kaikkia laskukavereita: ystävällisesti ja huomaavaisesti. Tavoitteenamme on antaa asiakkaille ainutlaatuisia elämyksiä, joiden taustalla on ystävällinen ja ammattitaitoinen palvelu, hyvät suorituspaikat ja turvallisuus.
3. Rooli työnantajana
Hiihtokeskustoimialalla rekrytoidaan, tarjotaan koulutusta ja kehittymismahdollisuuksia sekä palkitaan suoritusten ja osaamisen perusteella iästä, sukupuolesta, sukupuolisesta suuntautumisesta, rodusta, uskonnosta, kansallisuudesta, etnisestä taustasta, poliittisista mielipiteistä tai muusta vastaavasta riippumatta.
Hiihtokeskustoimialalla ei hyväksytä minkäänlaista fyysistä, psyykkistä, sanallista tai seksuaalista häirintää.
Hiihtokeskustoimialalla noudatetaan työehtosopimuksia ja työlainsäädäntöä.
4. Toimiala, jäsenet ja yhteistyökumppanit
Hiihtokeskustoimialalla ollaan avoimia ja rehellisiä, sekä noudatetaan lakia ja muita viranomaisten asettamia sääntöjä.
Odotamme hiihtokeskustoimialan yhteistyökumppaneiden myös toimivan tämän eettisen ohjeiston mukaisesti.
5. Ympäristö
Välitämme luonnosta ja ympäristöstä. Suomen Hiihtokeskusyhdistys haluaa kehittää toimialan ympäristötyötä edistykselliseksi ja kattavaksi.
6. Turvallisuus
Hiihtokeskustoimialalla kannetaan vastuu asiakkaiden ja työntekijöiden turvallisuudesta. Rinneturvallisuuden edistäminen on keskeinen tehtävä ja sitä kehitetään jatkuvasti.
7. Taloudellinen raportointi ja valvonta
Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry:n kirjanpito ja tilinpäätös laaditaan sääntöjen ja määräysten mukaisesti. Samaa odotamme yhdistyksen jäseniltä ja kumppaneilta.