Millaisia ryhmiä teillä on nelivuotiaille? Voisitteko opettaa kaksivuotiaan laskettelemaan? Voisinko varata nelivuotiaalle 90 minuutin lautatunnin? Tuntuu siltä, että hiihtokouluun tuodaan vuosi vuodelta yhä pienempiä lapsia. Tämän kauden yllätys on ollut se, että neli- ja viisivuotiaille halutaan varata lautatunteja.
Hiihtomaikkana pidän tietysti hyvänä asiana sitä, että lapset halutaan tuoda ammattilaisen opetukseen, mutta ei mekään ihmeentekijöitä olla.
En pysty opettamaan kaksivuotiaalle aurakäännöstä 45 minuutissa, en edes 90 minuutissa. Enkä saa nelivuotiasta laskemaan laudalla sujuvia käännöksiä ensimmäisellä oppitunnilla, enkä toisella, tuskin kolmannellakaan.
Jos lapsen motoriset valmiudet eivät vielä ole riittävät lasketteluun tai lautailuun, ei opettaja voi juurikaan oppimista nopeuttaa. Opettaja voi tietysti tarjota lapselle turvallisen ja miellyttävän elämyksen lumella liikkumisesta, mutta taitotavoitteita ei kannatta pienimmille taaperoille asettaa.
Mutta minkä ikäinen lapsi sitten on valmis omaksumaan alppihiihdon ja lautailun perustaidot?
Kysy hiihdonopettajalta
Yleensä 4-vuotias lapsi on motorisesti niin kehittynyt, että hän hyötyy alppihiihtotunnista. Lapset tosin kehittyvät hyvin eri tahdissa. Toisinaan 3-vuotias voi olla valmiimpi tunnille kuin 5-vuotias.
Lautatunnista hyötyvät eniten yli 7-vuotiaat lapset. Lauta on herkkä väline ja vaatii siksi hienovaraisempia motorisia taitoja.
Toki pienikin lapsi oppii laskettelemaan ja lautailemaan, mutta se vaatii lapselta enemmän. Enemmän toistoja, enemmän aikaa, enemmän sitkeyttä – ja kykyä sietää epäonnistumisia.
Jos mietit pienen lapsen viemistä hiihtokouluun, juttele kokeneen hiihtomaikan kanssa. Pohtikaa yhdessä, mihin lapsi on fyysisesti valmis ja mistä lapsi tykkää.
Onko keskuksessa taaperorinteitä?
Hiihtokoulut ovat määrittäneet omat ikärajat ryhmätunneille ja yksityistunneille, alppihiihtotunneille ja lautatunneille. Ikärajat ovat tarkoin harkittuja.
Hiihtokoulun ikärajoihin vaikuttavat myös hiihtokeskuksen olosuhteet. Mitä pienempi lapsi, sitä matalampi nyppylä ja loivemmin viettävä rinne tarvitaan, jotta voidaan taata turvallinen ja tehokas oppimisympäristö.
Jos rinnealueella ei ole pikkulapsille turvallista harjoittelupaikkaa, ei hiihtokouluun voi ottaa pienimpiä taaperoita.
Kirjoittaja Teija Uurinmäki on Himoksen hiihdonopettaja ja vapaa toimittaja.