Meri-Teijo Bike Park (MTBP) palkittiin syksyllä 2021 Vuoden teko -maininnalla onnistuneesta reittisuunnittelusta ja -toteutuksesta Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen gaalassa.
”Yrittäjien visionäärinen ote sekä lajituntemus yhdistettynä rakentajien ammattitaitoon näkyvät Meri-Teijo Bike Parkin reittien ajettavuudessa, hauskuudessa ja laadussa”, palkintoraati perusteli päätöstään.
Lue myös: Suomen ensimmäinen Vuoden Bike Park -palkinto on jaettu
Meri-Teijossa palkinto otettiin ilolla vastaan, mutta juhlat jätettiin lyhyeen ja katse siirrettiin nopeasti tuleviin kausiin.
Bike parkissa kehitetään aktiivisesti toimintoja ja reittien yleishuolto pidetään korkealla tasolla. Erityisesti reittien jouhevuus, pyöräslangissa flow, on MTBP:n reiteille ominaista, eikä siitä ole tingitty tämän kauden uudistuksia tehtäessä.
Vieläkin enemmän ajattavaa
Kauden 2022 uudistusten kärki on kohdistettu aloittelijoihin sekä vähän hissipyöräilyä harrastaneisiin. Ratojen muokkauksia on nopeuttanut MTBP:n hankkima kaivinkone, joka on jatkossa käytettävissä aina kun tarvetta ilmenee.
”Otamme mattohissin käyttöön ja sen ympärille on rakennettu niin helppo reitti, että sen voisi ajaa vaikka potkupyörällä. Isoista radoista helpoin – Snake – on muokattu entistäkin helpommin ajettavaan kuosiin, jossa vauhdin hallinta luonnistuu aiempaa luontevammin”, kertoo MTBP:n Valtteri Vainio.
Viime kesänä avatun OTB-reitin loppu on uudistunut kokonaan. Aiempi metsäinen ja endurohenkinen loppupätkä on nyt rakennettua flow-reittiä. Reitin mutkia on kohotettu ja hypyn alastuloa on pidennetty.
Safariin on tuotu uusia elementtejä sekä variaatioita. Kaikkiaan reiteille on tehty enemmän tekemistä ajon aikana.
Kaikkia uudistuksia ei vierailija nopeasti huomaa:
”Tärkeä asia on vesien juoksutus, myös niihin on kiinnitetty paljon huomiota”, Valtteri paljastaa.
Myös osaajille on luvassa uutta ajettavaa: Elokuussa Meri-Teijossa järjestetään rento Kona Freeride Cup. Kisaan valmistuvat Hanger sekä työnimellä OTB Black -kulkevat radat.
”Nämä erittäin haastavat radat jäävät kisan jälkeen ilmailusta pitävien ajajien iloksi. Niihin tulee muun muassa useita kookkaita hyppyreitä. Voi olla, että reitit saadaan avattua jo ennen kisojakin. Ensin valmistuu Hanger, jonka jälkeen otetaan OTB Black työn alle”, Valtteri kertoo suunnitelmista.
Meri-Teijo Bike Park vauhdittaa myös jälkiajot
Monelle ajajalle voi iskeä nostalgiaikävä, kun Meri-Teijossa on siirrytty vanhaasta Mobira Cityman -hissilipputarroista sähköiseen hissilippujärjestelmään.
”Snowcard-järjestelmän ansiosta lippuvalvonta sujuu automaattisesti ja samalla saamme tarkempaa dataa kävijä- ja nousumääristä. Etäluettavat leveät portit ovat pyöräilijälle erittäin helpot käyttää.”
Jos joku jää kaipaamaan Mobira Cityman -hissilipputarroja, niin Valtteri osaa lohduttaa:
”Meillä on niitä tarroja vielä nippukaupalla, joten niistä voidaan neuvotella innokkaiden kesken.”
Meri-Teijon vuokraamo ja kahvila on järjestelty uudestaan, ja ne ovat eri tiloissa. Suksivuokraamon puolella on nyt pyörävuokraamo sekä hissilippujen myynti, joten kahvio saa olla omassa rauhassaan.
”Ravintolalle on haettu alkoholin myyntioikeuksia, joten jatkossa voinee nauttia myös jälkiajo-oluet. Tarkoitus on tarjota lähipanimoiden erikoisuuksia. Muutenkin ravintolapuolella on nyt entistä enemmän asiakaspaikkoja. Kahvila on paljon rauhallisempi tila, kun vuokraamon toiminnot ovat eri tilassa”, Valtteri iloitsee.
Kahvilan ja vuokraamon välissä on bike parkeissa vielä harvinainen, mutta tarpeellinen pukuhuone, jossa on myös lukolliset kaapit! Mikäli omat puhdas paita jäi kotiin, päälle voi laittaa vähän erikoisemman kuosin.
”Meillä on oma vaatebrändi, vuosipaita. Siinä on painettu kesän 2021 eri ratojen pohja-ajat. Paidan kuosi on lainattu Metallican Ride the lightning -levyn kannesta ja hahmona on Matti Lehikoinen, joka kuvassa ajaa täällä vuonna 2001”, Valtteri kertoo selvästi ylpeänä.