Ylläksen maisemaa ovat kesällä 2022 hallinneet työmaat ympäri tunturia, ja näistä todennäköisesti kiinnostavampana uuden tuolihissin rakennus. Kyseessä on moderni kuuden hengen kuomullinen tuolihissi kaikilla herkuilla, eli suojakuvuilla ja penkin lämmityksillä. Hissin kapasiteetti on kiitettävät 3 000 henkilöä tunnissa.
Tuolihissi on kuitenkin vain osa alueen investointisuunnitelman toteutusta. Ylläsjärven puolella aloitettiin jo 2020 Euroopan aluekehitysrahaston tukemat 13,2 miljoonan euron investoinnit. Hankkeen ensimmäiset laskettelijoita ilahduttavat askeleet olivat jo viime kaudelle valmistunut Gondoli-rinteen uudet led-rinnevalot sekä täysautomaattinen lumetusjärjestelmä.
Tuolihissistä iloitsee etenkin perheet ja pyöräilijät
Tuolihissin rakentaminen on sujunut aikataulun mukaisesti, eli se otetaan käyttöön perjantaina 18.11.2022 rinnekauden käynnistyessä. Hissin pituus on noin kilometri ja sen yläasema on puurajalla. Hissin istuimet ovat muotoillut sekä normaalia leveämmät, joten siinä on vähän luksustakin tarjolla hissinousun ajaksi.
Hissin ala-asema on kaivettu vähän alemmaksi kuin vanhalla ankkurihissillä oli. Nyt hissille on helppo laskea ja sen lähistöllä on reilusti enemmän tilaa laskijoille. Osa ala-asemasta maisemoituu maan alle.
Tuolihissin rinnalle on kesällä 2022 rakennettu uusi 162 metriä pitkä ja koko matkalta katettu mattohissi. Hissin rakenteissa on LED-valot, joilla voidaan tuoda lisätunnelmaa nousumatkaan.
Uudet matto- ja tuolihissit monipuolistavat Yllästä perheellisen hiihtokeskuksena. Jatkossa suoraan keskuksen ytimestä pääsee hulppeaan mattohissiin, mukavaan tuolihissiin ja huipulle kuljettavaan gondoliin. Helpot ja suojaisat siniset rinteet ovat monen suosikkeja, joten odotettavissa on, että laskumäärät hiihtolomareissuilla kasvaa ja mäkipäivät ovat entistä mukavampia.
Myös parkissa viihtyvät laskettelijat ja lautailijat tervehtivät uutta tuolihissiä ilolla, sillä snowparkille pääsee entistä nopeammin ja mukavammin. Parkille tulee myös lisää pituutta, kun laskettavaa ja kikkailtavaa voidaan rakentaa alas asti.
Kesäkaudella tuolihissi palvelee pyöräilijöitä. Silloin joka toinen tuoli korvataan pyörien kuljetukseen suunnitellulla telineellä. Myös uusi mattohissi on bike park -asiakkaiden käytössä.
Kesälle 2023 Ylläs Bike Park lupaa viime vuosia enemmän ja laajemmin tekemistä koko perheelle, kuten mattohissin harjoitusalueet sekä tuolihissiltä lähtevän noin kahden kilometrin mittaisen sinisen flow-reitin.
Kohti hiilineutraalia Yllästä
Ylläksen uudistukset eivät rajoitu vain näyttäviin hissi- tai majoitustyömaihin. Taustalla on tehty paljon työtä hiihtokeskuksen energiatehokuuden parantamiseksi ja hiilijalanjäljen pienentämiseksi. Tästä osoitukseksi Ylläksen rinneyhtiöille on myönnetty Ekokompassi-sertifikaatti. Lisäksi käytössä on 100 % uusiutuvaa sähköä.
Vaikka suurin osa tehdystä työstä – kuten uusiutuvan energian käyttö, hukkalämmön hyödyntäminen lämmitykseen tai entistä tehokkaampi lumetusjärjestelmä – ei suoraan näy kuluttajille, niin näkyviäkin toimenpiteitä on.
Rinteiden led-valot ovat näistä kirkkaasti näkyvä esimerkki. Sen lisäksi, että ne kuluttavat vanhoja huomattavasti vähemmän energiaa, tarjoaa led-valot laskettelijoille entisiä lamppuja parempaa kontrastia sekä luonnollisempaa väriä lumen pintaan.
Myös rinteet illan ja yön aikana kuntoon höyläävä hybriditamppari on näkyvä esimerkki. Hybridi kuluttaa 20 % vähemmän dieseliä kuin samanlainen pelkällä dieselillä käyvä rinnekone.
Ylläksellä laskettelijoilta ja muita matkailijoita rohkaistaan kierrättämiseen ja vastuullisuuteen. Esimerkiksi hissien ala- ja yläasemille on lisätty lajittelun mahdollistavia roskiksia. Näin suomalaisten surullinen kansanhuvi – roskien heittäminen hissiin, nousuladulle, rinteeseen ja luontoon – voidaan jättää historiaan.
Entistä yhtenäisempi Ylläs
”Kummalla puolella Yllästä”? on vuosien saatossa useasti kuultu fraasi, jonka käyttö ehkä vähitellen vähenee.
Vuonna 2021 julkistettiin Ylläksen ilmettä yhdistävä hanke. Sen ensimmäisessä vaiheessa avattiin ski.yllas.fi-sivusto, josta löytyy kaikki rinnekansan kaipaama informaatio.
Kaudelle 2022–2023 yhtenäistetään rinneopasteet, joten laskettelijoille Ylläs on entistä yhtenäisempi ja selkeämpi. Lisäksi Metsähallitus on laittanut reittiopasteita uuteen kuosiin.
Ylläksen kesä on ollut kiireinen koko tunturialueella. Rinteiden rakentamisen lisäksi mm. takamaastolaskijoiden iloksi on Kesängin parkkipaikalle tullut lumivyörypiippareiden testauspiste.
Rinneyhtiöiden työmaiden lisäksi ympäri Yllästä on rakennettu kiivaasti. Suurimpana hankkeena on YIT:n Chalets IV -rakennus, johon tulee 30 uutta huoneistoa rinteiden välittömään läheisyyteen.
Tunturissa on havaittavissa tekemisen meininki ja paljon tapahtuu oikeastaan kaikkialla. Ylläs haluaa jatkossa olla entistäkin mukavampi keskus vierailla – niin talvella kuin kesällä.
Pysy ajan tasalla alamäkimaailman tapahtumista, tilaa Ski.fi-uutiskirje!