Metsä on aina ollut Suomun valtti. Huipulle asti yltävä puuraja antaa suojaa tuulelta ja tuiskulta. Metsä on aina myös houkuttanut laskijoita. Puiden välissä on mukava hakea tuoretta lunta, kumpuja ja mielekkäitä laskulinjoja.
Metsässä viihtyvien iloksi on kesällä Suomulla soitettu raivaussahaa oikein urakalla. Rinteiden välisiä metsiä sekä niiden vierustoja on harvennettu metsälaskualueiksi. Metsää ei ole kaadettu, vaan ärsyttävät risukot, vaarallisesti törröttävät oksat ja ilkeitä kantoja on poistettu. Haasteita kaipaavien laskettelijoiden iloksi tunturin länsipuolella olevat jyrkät linjat ovat myös harvennettu. Helposti saavutettavia metsäoffareita on siis jatkossa tarjolla paljon.
”Suomun metsät ovat aina houkutelleet laskettelijoita. Raivaustöillä olemme halunneet tehdä metsälaskusta paitsi entistä hauskempaa, niin etenkin turvallisempaa. Luonnon keskellä laskiessa pitää kuitenkin jatkossakin pitää maltti matkassa ja järki päässä”, Suomun paikallisjohtaja Lauri Kiiski muistuttaa.
Lisää valoa ja tehokkaampaa lumetusta
Metsälaskukauden alkamiseen tarvitaan monet lumisateet. Suomu hoidetuille rinteille kuitenkin talvi tulee jatkossa edellisiä vuosia aikaisemmin. Lumetusjärjestelmään kun on Suomullakin panostettu.
Rinteiden avaamista nopeutetaan uudella lumetuskapasiteettia lisäävällä entistä tehokkaammalla pumppaamolla. Lisäksi Fis-rinne – eli vanha Syöksyrinne – on saanut lumetuslinjan koko matkalle. Fis-rinteessä näkyvyys paranee uuden led-valaistuksen myötä. Myös uusi SnowPark-rinne saa lumetuslinjan sekä valaistuksen.
Ennen Välinrinteen-nimellä kulkenut kilometrin mittainen rinne on muokattu parkkilaskijoille, ja nimetty SnowPark-rinteeksi. Suomun kaikki reilit on kunnostettu tai uusittu. SnowPark-rinne alkaa reiliosuudella, missä valittavana on kaksi laskulinjaa. Alempana on kolme hyppykumpua, joista jokaiseen tulee kolme eritasoista nokkaa. Ajatuksena on, että tekemistä löytyy myös aloittelevalle parkkilaskijalle.
Lisätietoja Suomun rinteistä ja palveluista löydät ski.fi:n keskussivuilta sekä Suomun sivuilta.