Levi 19.11.2024

Autossa suksesta voi tulla ohjus – kiinnitä tavarat huolella

Kiinnittämättömät lasketteluvarusteet voivat törmäystilanteessa muuttua tappaviksi esineiksi.

Hiihtolomasesonki on kohta kuumimmillaan ja monet perheet pakkaavat auton täyteen tavaraa ja lähtiessään hiihtolomalle laskettelemaan. Turhan usein tavarat kuormataan autoon huolettomasti ja esimerkiksi auton sisätiloissa kuljetettavia suksia tai muita tavaroita ei kiinnitetä mitenkään. Vaarattomankin tuntuiset tavarat aiheuttavat suuren vaaran äkkipysähdyksessä.

Autoliito testasi mitä tapahtuu, kun huolimattomasti kuormatulla autolla joudutaan kolariin. Testissä autossa oli kahden matkustajan lisäksi kaksi 25 kilon painoista matkalaukkua, neljä suksiparia, kahdet laskettelumonot ja kaksi laskettelukypärää eli melko maltillinen määrä tavaraa. Yhteensä kuorma painoi 84 kiloa. Jotta sukset mahtuivat auton sisätiloihin, takapenkin selkänoja piti osittain kaataa. Sukset, kypärät ja matkatavarat laitettiin tavaratilaan, mutta niitä ei kiinnitetty mitenkään.

Kolaritestissä auto törmäsi esteeseen 50 km/h nopeudella. Vaikka vauhti ei ollut kova, esineet muuttuivat kolaritilanteessa hengenvaarallisiksi ohjuksiksi. Sukset ja muut tavarat osuivat hetkessä etuistuinten selkänojiin aiheuttaen voimakkaan kuormituksen matkustajien selkärangalle. Kypärät ja monot lentelivät hallitsemattomasti ympäri autoa ja lopuksi yksi mono osui kuljettajaa päähän. Jos tilanne olisi oikea, kuljettaja ja etumatkustaja olisivat saaneet todennäköisesti vakavia, jopa kuolettavia vammoja.

”Testi osoitti kuinka tärkeää tavaroiden huolellinen kuormaaminen on. Melko pienikin esine muuttuu äkkipysähdyksessä satojen kilojen moukariksi. Painavat tavarat pitää kiinnittää kuormaliinoin tai vaikka auton omilla turvavöillä paikoilleen varsinkin, jos takapenkin selkänojasta osa on kaadettuna. Painavimmat laukut on hyvä sijoittaa kiinni takapenkin selkänojaan ja jos laskettelumonot eivät mahdu tavaratilaan, voi ne laittaa tiiviisti vaikka takajalkatilaan, jotta ne eivät pääse helposti liikkeelle”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Katso alla olevasta Autoliiton YouTube-kanavan videosta kuinka kiinnittämättömät lentävät autossa törmäystilanteessa.

 

Artikkeli on tehty yhteistyössä Autoliiton kanssa. Autoliitto on yksitysiautoilijoiden edunvalvoja. Lue jäsenyydestä lisää Autoliiton sivuilta.

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Ellivuori kehittyy nyt vauhdilla. Kauden 2024–2025 merkittävin uudistus on ravintolan ja vuokraamon kattava päärakennus.
Sappeeta kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaan. Saadun palautteen perusteella parkkia muokataan kaudelle 2024–2025 entistäkin paremmaksi.
Saariselkä on saamelaisalueella ja Lapin kultamailla. Luontoelämyksen täydentää Urho Kekkosen kansallispuisto.
Antti Autti nousee Skiexpon lavalle kertomaan leffaprojekteistaan sekä vapaalaskusta Suomessa. Kuva: Jaakko Posti
Levin talvi on ennätyspitkä. Laskettelukausi alkoi 4.10.2024 ja kauden viimeiset kurvit on tarkoitus piirtää rinteeseen 18.5.2025.
Talma on parkkilaskijoiden suosiossa. Keskuksen toimitusjohtaja Aleksi Vesimäki testaamassa reilien luistoa.
Vihti Ski Centerin toimitusjohtaja Sami Uotila on panostanut lumeen ja lumetusjärjestelmiin. Laskettelukausi 2024–2025 on tarkoitus käynnistää säilölumen avulla jo lokakuussa.
Tästäkin voi laittaa vielä paremmaksi. Rukan suosittu parkki on muokattu vastaamaan maailmancupin vaatimuksia.
Ylläksen bike parkissa näkyy ammattitaito, tyyli ja laatu, ja sen takia keskus pääsi nostamaan Vuoden Bike Park 2024 -palkinnon.
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!

Lumilautaliiton uusimmat

Lue lisää

Ski Patrol edistää rinneturvallisuutta

Keskusuutiset

Näin onnistuu hiihtomatka turvallisesti

Vinkit

Huolletut sukset, iloinen laskija

Välineet