Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen vuoden 2009 toimialabarometrin mukaan laskettelun suosio vahvistuu. Hissilipun myynti kasvoi viime viikolla 19 prosenttia ja kävijämäärät nousivat koko maassa 14 prosenttia vuoden takaiseen verrattuna. Barometrin 10 hiihtokeskusta edustavat toimialaa sekä kooltaan että alueelliselta sijainniltaan.
”Suomalaiset perheet ovat yhä hiihtokeskusten suurin asiakasryhmä. Eri-ikäiset ja taidoiltaan eritasoiset perheen jäsenet voivat olla yhdessä rinteessä ja kaikki viihtyvät”, perustelee harrastuksen suosiota Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.
Vuokraamoissa, shopeissa ja hiihtokouluissa asiakkaiden lisääntynyt määrä näkyy merkittävänä kysynnän kasvuna. Myös urheiluvälinekauppa on vilkasta.
”Toimialan palveluverkostolle on tärkeää, että saamme harrastajat liikkeelle. Urheilukauppojen hiihto- ja lasketteluvälineet on myyty loppuun, samaan aikaan hiihtokeskuksissa kaikki lasten vuokravälineet ovat vilkkaassa käytössä ja hiihtokouluryhmät pyörivät maksimimiehityksellä”, iloitsee Tollet.