Polkupyörällä osaa ajaa oikeastaan jokainen. Hiihtohissin käyttökin on lähes kaikille tuttua puuhaa. Yhdistelmä kuitenkin voi jännittää aloittelijaa melkoisesti. Aivan turhaan. Kun muistaa pysyä rentona hissiä käyttäessä, on hissin käyttö pyörällä helppoa. Keräsimme vinkit erilaisilla hisseillä nousuun pyörän kanssa.
Mattohissi on kaikista helpoin
Yhä useammassa bike parkissa on rakennettu helppo rata mattohissin viereen. Mattohissi on erittäin helppokäyttöinen hissityyppi kaiken ikäisille ja tasoisille pyöräilijöille. Mattohississä voi seistä pyörän vieressä, istua pyörän päällä pitäen jarrut pohjassa tai kävellä ja taluttaa pyörää vieressä.
Ankkurihissi on Suomen yleisin hissityyppi
Ankkurihissi on Suomessa yleisesti käytössä oleva hissityyppi. Ensimmäinen nousu pyörän kanssa ankkurihississä voi jännittää, mutta muutamalla vinkillä, henkilökunnan avustuksella ja hyvin hoidetulla nousuladulla aloittelijakin pääsee sujuvasti ankkurilla ylös. Toisin kuin talvella, mennään pyörän kanssa ankkurihissiin yksin.
Monen hissin ala-asemalla voi olla irtonainen demoankkuri. Voit pyytää hissin henkilökuntaa tai kokeneempaa kuskia näyttämään, minne ankkuri laitetaan pyörällä mentäessä ja kuinka hississä ollaan.
Ankkurihississä helpointa on istua satulassa ja laittaa ankkuri satulatolpan taakse. Ankkurihissillä mentäessä pyörän päällä istutaan, jalat ovat polkimilla ja kädet ohjaustangolla. Alkuun toinen käsi voi olla ankkurissa kiinni ja varmistaa, että kapula pysyy mahdollisimman lähellä vartaloa. Myöhemmin, kun käden siirtää tankoon, voi kapula olla kainalon alla. Tämä vähentää riskiä, että kapula lipsahtaisi pois satulatolpan takaa.
Polvet on hyvä pitää mahdollisimman lähellä pyörän yläputkea, ettei polvi työnnä kapulaa pois satulatolpan takaa. Katseen pitäminen mahdollisimman kaukana edessä helpottaa tasapainoilua.
Hissistä poistuessa ei ole kiire. Kapulasta kannattaa irrottautua vasta sitten, kun olet kunnolla ylätasanteella tai päässyt yläaseman kummun yli. Tällöin hissin veto kevee ja hissistä poistuminen on helppoa. Ankkurista kannattaa ottaa kunnolla kiinni ja vetää taaksepäin, mikä helpottaa ankkurin saamista pois satulatolpan takaa. Kapula kannattaa saattaa rauhallisesti etupuolelle ja tangon yli, ettei ankkuri sisään kelautuessaan kolahda tai jopa tartu ohjaustankoon.
Mikäli nousun aikana ankkuri lipsahtaa pois satulatolpan takaa, ei ongelma ole suuri: jalka vain maahan ja jarrut pohjaan. Sen jälkeen siirryt sivuun hissilinjalta ja jatkaa matkaa varovasti ajaen tai taluttaen ala- tai yläasemalle. Sama ohjeistus koskee myös sompahissiä.
Sompahissi on melkein kuin ankkuri
Sompahissin käyttöön pätevät pääosin samat lainalaisuudet kuin ankkurihissiinkin, tosin sompahissillä kulkeminen voi olla ankkuriakin helpompaa.
Sompahissillä kuljetaan seisten sompa jalkojen välissä. Hissiin pääsyä helpotta merkittävästi laatikko, jonka päälle voi laittaa jalan, kun ottaa vastaan kapulan. Näin pyöräilijällä on tilaa sujauttaa kapula jalkojen väliin, nostaa jalka polkimelle ja rullata eteenpäin.
Toinen vaihtoehto on istua pyörän päällä, ottaa kapula kädellä kiinni ja antaa hissin vetää itsesi liikkeelle. Sitten vasta nouset seisomaan ja pujotat somman jalkojen väliin.
Muuten sompahissin käyttöön pätevät samat ohjeistukset kuin ankkurihissiin.
Hissin käyttö pyörällä on tuoli- tai godolihisseissä vaivatonta
Tuoli- ja gondolihissejä on erilaisia ja myös niiden käyttö pyörän kanssa vaihtelee keskuskohtaisesti. Esimerkiksi pyöräkoukkuja ja -telineitä on erilaisia. Joissain keskuksissa pyörästä pitää huolehtia omatoimisesti ja joissain hissihenkilökunta lastaa pyörät kyytiin.
Keskuksissa opastetaan tuoli- ja gondolihissikäytäntöihin, ja matka ylös on vaivatonta.
Pysy ajan tasalla alamäkimaailman tapahtumista, tilaa Ski.fi-uutiskirje!