Loppiaisbarometrin mukaan laskijoiden määrä pieneni kymmenyksellä ja hissilippujen myynti laski 13 prosenttia ajanjaksolla 20.12.2009–6.1.2010. Lomajakson myyntiin vaikutti pakkasen lisäksi joulun kalenteriajankohta, sillä juhlapyhien sijainti viikonlopun yhteydessä lyhensi lomailijoiden vierailuaikaa.
”Olemme sääherkkä toimiala. Vaikka lunta riittää ja rinteet ovat huippukunnossa onnistuneen lumetuksen ansiosta, vaikuttavat päivittäiset kelit lähtöintoon”, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.
Pakkasesta huolimatta lomajakso oli menestys eteläisemmissä pienissä ja keski-suurissa hiihtokeskuksissa. Lähellä taajamia sijaitsevat rinteet olivatkin pyhien suurimmat voittajat, kun myyntiä verrataan viime vuoden ennätystalveen.
Venäläiset asiakkaat tulivat hiihtokeskuksiin epäilyistä huolimatta. Barometrin mukaan joka kolmas hissilippuja ostanut asiakas oli ulkomaalainen.
”Alkutalvi hiihtokeskuksissa onnistui viime vuotta paremmin, mutta nollakasvu on edelleen kauden onnistumisen ykkösmittari. Laman vaikutus perheiden lasketteluharrastuksessa on ollut toistaiseksi vähäistä, yhteinen harrastus on herätellyt rinteisiin myös sellaisia laskijoita, jotka lähtevät liikkeelle vasta optimiolosuhteissa”, toteaa Tollet.
Hiihtokeskusten alkukausi merkitsee kokonaismyynnistä kymmenisen prosenttia, jouluviikko ja loppiainen onnistuessaan miltei saman verran. Varsinainen sesonki alkaa helmikuun alussa ja jatkuu pääsiäiseen. Aikainen pääsiäinen mahdollistaa pitkän kauden kaikkialla Suomessa. Pohjoisessa myös huhtikuu on noussut merkittäväksi myyntikuukaudeksi.