Messilä 18.12.2024

Hissin käyttö pyörällä on helppoa

Hissillä nousu bike park -reittien päälle sujuu nopeasti ja helposti. Hissillä nousu bike park -reittien päälle sujuu nopeasti ja helposti.
Bike park -pyöräilyssä moni jännittää eniten hissiin menoa. Nousu hissillä pyörän kanssa on kuitenkin varsin helppoa. Kerromme kuinka hissi ja pyörä toimivat parhaiten yhdessä.

Polkupyörällä osaa ajaa oikeastaan jokainen. Hiihtohissin käyttökin on lähes kaikille tuttua puuhaa. Yhdistelmä kuitenkin voi jännittää aloittelijaa melkoisesti. Aivan turhaan. Kun muistaa pysyä rentona hissiä käyttäessä, on hissin käyttö pyörällä helppoa. Keräsimme vinkit erilaisilla hisseillä nousuun pyörän kanssa.

Mattohissi on kaikista helpoin

Yhä useammassa bike parkissa on rakennettu helppo rata mattohissin viereen. Mattohissi on erittäin helppokäyttöinen hissityyppi kaiken ikäisille ja tasoisille pyöräilijöille. Mattohississä voi seistä pyörän vieressä, istua pyörän päällä pitäen jarrut pohjassa tai kävellä ja taluttaa pyörää vieressä.

Mattohissillä on helppo matkustaa pyörän kanssa.
Mattohissillä on helppo matkustaa pyörän kanssa.

Ankkurihissi on Suomen yleisin hissityyppi

Ankkurihissi on Suomessa yleisesti käytössä oleva hissityyppi. Ensimmäinen nousu pyörän kanssa ankkurihississä voi jännittää, mutta muutamalla vinkillä, henkilökunnan avustuksella ja hyvin hoidetulla nousuladulla aloittelijakin pääsee sujuvasti ankkurilla ylös. Toisin kuin talvella, mennään pyörän kanssa ankkurihissiin yksin.

Monen hissin ala-asemalla voi olla irtonainen demoankkuri. Voit pyytää hissin henkilökuntaa tai kokeneempaa kuskia näyttämään, minne ankkuri laitetaan pyörällä mentäessä ja kuinka hississä ollaan.

Ankkurihississä helpointa on istua satulassa ja laittaa ankkuri satulatolpan taakse. Ankkurihissillä mentäessä pyörän päällä istutaan, jalat ovat polkimilla ja kädet ohjaustangolla. Alkuun toinen käsi voi olla ankkurissa kiinni ja varmistaa, että kapula pysyy mahdollisimman lähellä vartaloa. Myöhemmin, kun käden siirtää tankoon, voi kapula olla kainalon alla. Tämä vähentää riskiä, että kapula lipsahtaisi pois satulatolpan takaa.

Polvet on hyvä pitää mahdollisimman lähellä pyörän yläputkea, ettei polvi työnnä kapulaa pois satulatolpan takaa. Katseen pitäminen mahdollisimman kaukana edessä helpottaa tasapainoilua.

Hissistä poistuessa ei ole kiire. Kapulasta kannattaa irrottautua vasta sitten, kun olet kunnolla ylätasanteella tai päässyt yläaseman kummun yli. Tällöin hissin veto kevee ja hissistä poistuminen on helppoa. Ankkurista kannattaa ottaa kunnolla kiinni ja vetää taaksepäin, mikä helpottaa ankkurin saamista pois satulatolpan takaa. Kapula kannattaa saattaa rauhallisesti etupuolelle ja tangon yli, ettei ankkuri sisään kelautuessaan kolahda tai jopa tartu ohjaustankoon.

Mikäli nousun aikana ankkuri lipsahtaa pois satulatolpan takaa, ei ongelma ole suuri: jalka vain maahan ja jarrut pohjaan. Sen jälkeen siirryt sivuun hissilinjalta ja jatkaa matkaa varovasti ajaen tai taluttaen ala- tai yläasemalle. Sama ohjeistus koskee myös sompahissiä.

Hissin käyttöä voi harjoitella irrallisella ankkurilla. Opastusta voi pyytää henkilökunnalta tai kokeneemmilta pyöräilijöiltä.
Hissin käyttöä voi harjoitella irrallisella ankkurilla. Opastusta voi pyytää henkilökunnalta tai kokeneemmilta pyöräilijöiltä.

Sompahissi on melkein kuin ankkuri

Sompahissin käyttöön pätevät pääosin samat lainalaisuudet kuin ankkurihissiinkin, tosin sompahissillä kulkeminen voi olla ankkuriakin helpompaa.

Sompahissillä kuljetaan seisten sompa jalkojen välissä. Hissiin pääsyä helpotta merkittävästi laatikko, jonka päälle voi laittaa jalan, kun ottaa vastaan kapulan. Näin pyöräilijällä on tilaa sujauttaa kapula jalkojen väliin, nostaa jalka polkimelle ja rullata eteenpäin.

Toinen vaihtoehto on istua pyörän päällä, ottaa kapula kädellä kiinni ja antaa hissin vetää itsesi liikkeelle. Sitten vasta nouset seisomaan ja pujotat somman jalkojen väliin.

Muuten sompahissin käyttöön pätevät samat ohjeistukset kuin ankkurihissiin.

Sompahissillä kuljetaan useimmiten seisten, mutta myös istuen voi matkata.
Sompahissillä kuljetaan useimmiten seisten, mutta myös istuen voi matkata.

Hissin käyttö pyörällä on tuoli- tai godolihisseissä vaivatonta

Tuoli- ja gondolihissejä on erilaisia ja myös niiden käyttö pyörän kanssa vaihtelee keskuskohtaisesti. Esimerkiksi pyöräkoukkuja ja -telineitä on erilaisia. Joissain keskuksissa pyörästä pitää huolehtia omatoimisesti ja joissain hissihenkilökunta lastaa pyörät kyytiin.

Keskuksissa opastetaan tuoli- ja gondolihissikäytäntöihin, ja matka ylös on vaivatonta.

Pysy ajan tasalla alamäkimaailman tapahtumista, tilaa Ski.fi-uutiskirje!

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Granibacken ei tyydy nostalgiakylpyyn, vaan haluaa kehittyä. Uutta kaudelle 2024–2025 on säilölumi ja uusi lasten alue.
Laskuaika kannustaa mäkeen yhdessä perheen tai kavereiden kanssa. Laskiessa ulkoilmassa vietetty aika lisääntyy ja ruutuaika vähenee
Ylläksen Kesänkitunturilla rakkakivikko on vielä laajalti näkyvissä, mutta Pirunkurun pohjalle ja sen maljamaiselle yläosalle lunta on jo kerääntynyt ympäröivää maastoa enemmän. Järkeviä laskulinjoja ei löydy kuitenkaan vielä mistään.
Vuodenajat ovat sinänsä armollisia, että laskeminen ei luonnonlunta vaadi. Rinteet saadaan laskukuntoon jo pikkupakkasilla tehokkaiden lumetusjärjestelmien avulla. Entistä useammissa keskuksissa apuna on myös edelliseltä kaudelta säilötty lumi.
Merkittyjen rinteiden läheisyydestä löytyy upeita metsiä. Yksi tunnetuimmista ja suosituimmista Pyhän metsistä on Jackson. Kuva: Jaakko Posti
Ski.fi:n joulukalenteri arpoo joka adventti laskettelijoita ja lautailijoita ilahduttavia paketteja.
Ellivuori kehittyy nyt vauhdilla. Kauden 2024–2025 merkittävin uudistus on ravintolan ja vuokraamon kattava päärakennus.
Sappeeta kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaan. Saadun palautteen perusteella parkkia muokataan kaudelle 2024–2025 entistäkin paremmaksi.
Saariselkä on saamelaisalueella ja Lapin kultamailla. Luontoelämyksen täydentää Urho Kekkosen kansallispuisto.
Antti Autti nousee Skiexpon lavalle kertomaan leffaprojekteistaan sekä vapaalaskusta Suomessa. Kuva: Jaakko Posti

Lumilautaliiton uusimmat

Lue lisää

Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit
Laskukausi vaihtui keväällä 2020 vauhdilla lumilta bike parkeihin. Kuva uusiutuvan Kalpalinnan keväästä.

Alamäkikausi jatkuu – keskusten bike parkeissa on paljon uutta laskettavaa

Bike park -uutiset
FMBIA-ohjaajat opastavat turvalliseen ja hauskaan bike park -pyöräilyyn. Kuvassa FMBIA-koulutusohjelman luoneet Matti Lehikoinen ja Antti Laiho.

FMBIA on osaavan bike park -ohjauksen tae

Ajovinkit