Messilä 18.12.2024

Laajis bike park syntyi uudestaan

Laajiksen Alfa- ja Omega-reittien monipuolisuus innostaa ajamaan. Saman reitin voi ajaa vauhdikkaasti ilmakylvyistä nauttien tai tukevasti renkaat maassa. Laajiksen Alfa- ja Omega-reittien monipuolisuus innostaa ajamaan. Saman reitin voi ajaa vauhdikkaasti ilmakylvyistä nauttien tai tukevasti renkaat maassa.
Jyväskylän Laajavuoren rinteillä on harrastettu alamäkipyöräilyä yli 20 vuotta. Kesällä 2022 on kuitenkin kaikki toisin. Suurten muutostöiden jälkeen Laajis bike park on nyt parempi kuin koskaan.

Laajis bike park uudistui kesäkaudelle 2022. Jyväskylän Laajavuoressa sijaitseva keskus laittoi keväällä kaivinkoneet sekä lapiomiehet hommiin. Suurimmat uudistukset kokivat Alfa- ja Omega-reittien sekä lasten- ja aloittelija-alueen täydellinen uudistuminen.

Laajiksen hissilinja on höylätty mukavan tasaiseksi. Ankkurihissin ala-asemalla on aina henkilökuntaa auttamassa.

Sen verran suuret muutostyöt Laajiksessa tehtiin, että pelkän uudistumisen sijaan hurjimmissa tarinoissa on puhuttu jopa uudelleen syntymisestä.

Laajavuoren rinteillä on hissi pyörinyt alamäkipyöräilijöillle jo vuonna 2001, mutta kesällä 2022 on kaikki ollut toisin – ja sen on voinut huomata paitsi paikan päällä, myös positiivisesta värinästä sosiaalisessa mediassa ja Bikeparkfinland.fi:n kuluttaja-arivioissa.

Lue myös: Anna tähdet bike parkeille

Vihreäksi luokiteltu Aavikko on helppoudestaan huolimatta hauska reitti – ja mainio paikka opetella alamäkipyöräilyn hienouksia.

Kaksi reittiä kaiken muuttaa voi

Alfan ja Omegan uudistuksista vastasi bike park -rakentamiseen erikoistunut Trail it Oy. Alfaa ja Omegaa voi luonnehtia uuden sukupolven reiteiksi. Punaisesta luokituksesta huolimatta ne ovat erittäin jouhevia ja jopa helppoja ajaa.

Juju on siinä, että reitin sisällä on myös vaativampia vaihtoehtoja, kuten vaikka bermin päässä olevia hyppyreitä haasteita haluaville. Vaihtoehdot tekevät reiteistä mielekkäät myös taitaville kuljettajille.

Ajolinjoilla voit valilta, onko uusi reitti vauhdikkaita hyppyjä vai rauhallista kruisailua.

Hissipyöräilyssä puhutaan flowsta, kun reitti on jouheva ajaa. Muutaman tutustumiskierroksen jälkeen Alfaa ja Omegaa ei voi ajaa ilman lopussa iskevää kestohymyä. Joka kierroksella vauhti kiihtyy hieman edelliskertaan nähden. Paikoin pyörän ohjaa vaativampaa vaihtoehtoa pitkin seuraavaan huoliteltuun bermiin. Reitin oppiminen tuo merkittävää lisäriemua ajamiseen.

Uusien reittien suosion huomasi myös siitä, että kysellessä kanssa-ajajien näkemyksiä uudistetuista reiteistä vastauksena oli pelkkiä ylistäviä superlatiiveja.

Omegan loppuosuus on vauhdikkaan kumpuileva ja tarjoaa hyvät mahdollisuudet hyppyihin.

Alfan ja Omegan lähtöpaikan ylle on viritelty erittäin helposti huomattava kyltti. Laajiksessa on tarjolla 10 muutakin reittiä. Myös muille reiteille on opasteet, joskin osan havainnointiin tarvitaan vähän tarkkaavaisuutta. Enduroreiteiltä paluu vaatii myös polkuvoimaa, sillä reitit päättyvät Laajavuoren toiselle laidalle.

Laajis bike park laittoi lasten alueen kokonaan uusiksi

Vauhdikkaat Alfa ja Omega ovat keränneet suurimman huomion Laajiksen uudistuksista, mutta paljon on Jyväskylässä panostettu myös vähemmän ajaneiden ja junioreiden viihtyvyyteen.

Mattohissi on siirretty ankkurihissin läheisyyteen ja sen ympärille on tehty aloittelijoille sopiva reitti. Vaihtoehtoisesti mattohissiltä voi ajaa pieniä hyppyreitä sisältävän reitin.

Hissien ala-asemien välittömässä läheisyydessä on tasamaalla pieniä haasteita ensipolkaisujaan ottaville ajajille.

Ankkurihissin ensimmäiseltä poistumispaikalta lähtee helppo vihreäksi luokiteltu reitti, nimeltään Aavikko. Reitillä on hauska opetella alamäkipyöräilyn salat ja hioa ajotaitojaan. Reitin lopussa oleva helppojen ja matalien laituridroppien sarja laittaa niin junioreiden kuin setämiehienkin suupielet hymyyn.

Tälle kesälle Laajis avasi myös pyöräilykoulun, josta saa alamäkipyöräilyoppia aloittelijat kuin edistyneemmätkin ajajat.

Laituridoppien sarjan uskaltaa aloittelijakin ajaa.

Ankkurihissillä on palvelu, mikäli hissin omatoiminen käyttäminen tuntuu hankalalta. Hissilatu on ilahduttavan tasainen ja siten helppo nousta. Pieni paikallinen erikoisuus on, että muutamat kanta-ajajat nousevat ankkurihissin pareittain. Hissihenkilökunta totesi, että menevät omalla vastuulla ja he eivät parimatkailijoita avita.

Vuokraamossa lisää pyöriä ja varusteita

Laajiksen vuokraamo palvelee monipuolisesti, ja sieltä löytyy hissipyöräilyyn sopivia täysjousitettuja pyöriä kymmeniä, myös pienemmille ajajille. Lisäksi valikoimassa on Laajiksen ympäristön maastoretkille sopivia sähköpyöriä.

Pyörien huoltopalveluakin löytyy, joten yleisimmät pienet viat saadaan pikaisesti korjattua. Pesupisteiden määrää on lisätty. Kanta-ajajien iloksi Laajiksessa on myös ympäri vuorokauden palveleva kameravalvottu pyörävarasto.

Vuokraamosta löytyy kattavasti pyöriä eri kokoisille.

Laajiksesta on noin neljä kilometriä Jyväskylän keskustaan. Matka taittuu tarvittaessa kaupunkibussilla, joka kulkee aivan Laajiksen vierestä. Laajiksen alueella on frisbeegolf-ratoja sekä monipuolinen seikkailupuisto, jonka Haikara-köysiliuku kiidättää vauhdikkaasti eturinteen yli lähes 250 metrin matkan. Laajiksesta onkin kehittynyt monipuolinen ympärivuotinen aktiviteettikeskus.

Luitko jo nämä?

Granibacken ei tyydy nostalgiakylpyyn, vaan haluaa kehittyä. Uutta kaudelle 2024–2025 on säilölumi ja uusi lasten alue.
Laskuaika kannustaa mäkeen yhdessä perheen tai kavereiden kanssa. Laskiessa ulkoilmassa vietetty aika lisääntyy ja ruutuaika vähenee
Ylläksen Kesänkitunturilla rakkakivikko on vielä laajalti näkyvissä, mutta Pirunkurun pohjalle ja sen maljamaiselle yläosalle lunta on jo kerääntynyt ympäröivää maastoa enemmän. Järkeviä laskulinjoja ei löydy kuitenkaan vielä mistään.
Vuodenajat ovat sinänsä armollisia, että laskeminen ei luonnonlunta vaadi. Rinteet saadaan laskukuntoon jo pikkupakkasilla tehokkaiden lumetusjärjestelmien avulla. Entistä useammissa keskuksissa apuna on myös edelliseltä kaudelta säilötty lumi.
Merkittyjen rinteiden läheisyydestä löytyy upeita metsiä. Yksi tunnetuimmista ja suosituimmista Pyhän metsistä on Jackson. Kuva: Jaakko Posti
Ski.fi:n joulukalenteri arpoo joka adventti laskettelijoita ja lautailijoita ilahduttavia paketteja.
Ellivuori kehittyy nyt vauhdilla. Kauden 2024–2025 merkittävin uudistus on ravintolan ja vuokraamon kattava päärakennus.
Sappeeta kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaan. Saadun palautteen perusteella parkkia muokataan kaudelle 2024–2025 entistäkin paremmaksi.
Saariselkä on saamelaisalueella ja Lapin kultamailla. Luontoelämyksen täydentää Urho Kekkosen kansallispuisto.
Antti Autti nousee Skiexpon lavalle kertomaan leffaprojekteistaan sekä vapaalaskusta Suomessa. Kuva: Jaakko Posti

Lumilautaliiton uusimmat

Lue lisää

Mikä on mielestäsi paras bike park, entä miten bike parkeja pitäisi kehittää? Kerro näkemyksesi, anna tähtesi ja voit voittaa Bollén lasit!

Anna tähdet bike parkeille – voit voittaa Bollén lasit!

Bike park -uutiset
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit
Useimmissa bike parkeissa on pesupisteet. Meri-Teijo Bike Parkin Jani Salminen kertoo, kuinka saat pestyä pyörän nopeasti ja tehokkaasti.

Pyörän pesu – ammattilainen kertoo, kuinka se onnistuu nopeasti

Pyörät ja varusteet