Levi 19.11.2024

Tahko Bike Park saa suupielet hymyyn

Tahko Bike Park tarjoilee korkeutta, pituutta, maisemaa – ja hauskoja helppoja reittejä. Tämäkin nokka on helppo rullata yli renkaat turvallisesti maan pinnassa. Tahko Bike Park tarjoilee korkeutta, pituutta, maisemaa – ja hauskoja helppoja reittejä. Tämäkin nokka on helppo rullata yli renkaat turvallisesti maan pinnassa.
Maastopyöräily on ollut jo vuosikymmeniä olennainen osa Tahkon kesää. Siitä huolimatta Tahko Bike Park on monelle yhä tuntematon. Toisin voisi olla, sillä vierailu Tahko Bike Parkissa saa herkästi suupielet hymyyn.

Tahko Bike Park on jäänyt monelle pyöräilijälle hieman tuntemattomaksi, vaikka Pohjois-Savon kesään muuten maastopyöräily on kuulunut jo vuosikymmeniä. Pyöräilymainetta Tahkolle on kerännyt etenkin heinäkuun alussa järjestettävä Suomen suurin maastopyöräilytapahtuma Tahko MTB.

Vierailu Tahkolla kuitenkin nopeasti osoittaa, että myös bike parkiin kannattaa tutustua.

Reiteille on rakennettu ”P-paikkoja” turvallista ohittamista ja lepohetkiä varten.

Tahko Bike Park on parhaimmillaan helpoilla reiteillä

Tahkon bike parkissa on seitsemän erilaista, merkittyä alamäkireittiä. (Reittikartan löydät tästä linkistä.) 

Helpohkoja bike park -reittejä on kolme, joista yksi on sininen ja kaksi erittäin helpoiksi vihreiksi luokiteltuja. Kaksi mustaa ja kaksi punaista ovat haastavampia enduro-henkisiä reittejä, eli polkuja joissa on myös jyrkänteitä, juurakkoja sekä kivikkoja.

Vihreiksi luokitellut Panama (4) ja Easy Rider (5) ovat alueen suosikkeja. Vaikka reitit ovat tehty helpoiksi, niihin laitettu mahdollisuuksia valita haastavampiakin linjoja. Hyvin muotoillut bermit ja kummut voi jokainen ajaa omien taitojensa mahdollistamalla tavalla.

Reiteille on laitettu kaksi P-paikkaa, joissa voi pitää taukoa tai laskea turvallisesti vauhdikkaammat ajajat edelle. Korkeuseroa reiteillä on reilut 150 metriä ja pituutta mukavasti 1,3 kilometriä.

Kesällä 2022 Tahkolla on tehty suuria maansiirtotöitä lasten rinnealueella. Lopputulos tarkoittaa talvelle aiempaa pidempää loivaa helppoa rinnettä ja ensi kesälle uutta lasten bike parkia mattohisseineen.

Tahkolla musta on oikeasti musta, joten haastaville reiteille suunnatessa pitää pyöränkäsittelytaidot olla kunnossa.

Haastava tuolihissi

Tahkolla mäen päälle noustaan tuolihissillä, jonka käyttäminen kuitenkin vaatii vähän normaalia enemmän harjoittelua. Parillisilla numeroilla olevien tuolien päädyissä on lenkit, joihin pyörän satula pujotetaan hissin liikkuessa.

Ylhäällä etupyörä nostetaan ennen poistumisaluetta, pyörää hidastetaan vähän tuolia hitaammaksi, jolloin pyörä automaattisesti irtoaa lenkistänsä. Sitten muutama rivakka askel hissistä poistuessa, ettei tuoli tule päälle.

Tahkon tuolihissi vaatii opettelua. Yhteen tuoliin mahtuu vain kaksi pyörää kuskeineen.

Voi kuulostaa hankalalta, mutta onneksi Tahkon henkilökunta auttaa ensikertalaisia hissin käyttämisen saloihin, ja parin harjoittelukerran jälkeen hissin käyttö sujuu.

Tuolihissin juurella on Trainee Zone -harjoittelualue, jossa on aloittelijoille sopivia haasteita ajotaitojen kartuttamiseen ja osaajille lämmittelyyn sekä tuntuman hakemiseen. Lisäoppia antaa tarvittaessa pyöräkoulun FMBIA bike park -ohjaajat.

Älä tyydy vain bike parkin antimiin

Tahko on kasvanut monipuoliseksi kesäkohteeksi, joten aikaa kannattaa varata bike parkin lisäksi muihin aktiviteetteihin. Etenkin maastopyöräreitteihin tutustuminen palkitsee. Toisinaan on syytä kulkea ilman jalkapatikassa, tällainen kohde on esimerkiksi Mäkiaution Rotko.

Alhaalta katsottuna vähän rinnealueen oikealla puolella sijaitsevan Mäkiaution rotkon pohjalle on tehty puinen kävelyreitti, jonka varrella on myös laavu järvinäköalalla. Vaikuttava rotko on jääkautinen kalliorepeämä ja sen reunat ovat paikoin jopa kymmenen metriä korkeat.

Vaikka bike parkissa viihtyy, kannattaa tutustua myös Tahkon maastopyöräreitteihin ja muihin aktiviteetteihin.

Talven maineikkaat rinneravintolat palvelevat asiakkaita myös kesällä. Bike parkin käytössä olevan tuolihissin yläaseman vieressä sijaitsee Panorama Bar & Café, jossa voi tankata tyhjentyneitä energiavarastoja. Legendaarisessa Pehkubaarissa on tuolihissin yläasemalta kilometrin mittainen matka harjanteella kulkevaa hiekkatietä pitkin. Tarkkakorvaiset saattavat kuulla Pehkubaarin seinistä vieläkin kaikuvan kevään riehakkaiden jälkihiihtojen rallatukset.

Vaikka Panoraaman terassi tai ”Kesä-Pehku” houkuttelisikin, on parasta Tahkon kesässä kuitenkin pyöräily – ja monen mielestä etenkin ne helpoimmat reitit.

Luitko jo nämä?

Ellivuori kehittyy nyt vauhdilla. Kauden 2024–2025 merkittävin uudistus on ravintolan ja vuokraamon kattava päärakennus.
Sappeeta kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaan. Saadun palautteen perusteella parkkia muokataan kaudelle 2024–2025 entistäkin paremmaksi.
Saariselkä on saamelaisalueella ja Lapin kultamailla. Luontoelämyksen täydentää Urho Kekkosen kansallispuisto.
Antti Autti nousee Skiexpon lavalle kertomaan leffaprojekteistaan sekä vapaalaskusta Suomessa. Kuva: Jaakko Posti
Levin talvi on ennätyspitkä. Laskettelukausi alkoi 4.10.2024 ja kauden viimeiset kurvit on tarkoitus piirtää rinteeseen 18.5.2025.
Talma on parkkilaskijoiden suosiossa. Keskuksen toimitusjohtaja Aleksi Vesimäki testaamassa reilien luistoa.
Vihti Ski Centerin toimitusjohtaja Sami Uotila on panostanut lumeen ja lumetusjärjestelmiin. Laskettelukausi 2024–2025 on tarkoitus käynnistää säilölumen avulla jo lokakuussa.
Tästäkin voi laittaa vielä paremmaksi. Rukan suosittu parkki on muokattu vastaamaan maailmancupin vaatimuksia.
Ylläksen bike parkissa näkyy ammattitaito, tyyli ja laatu, ja sen takia keskus pääsi nostamaan Vuoden Bike Park 2024 -palkinnon.
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!

Lumilautaliiton uusimmat

Lue lisää

Mikä on mielestäsi paras bike park, entä miten bike parkeja pitäisi kehittää? Kerro näkemyksesi, anna tähtesi ja voit voittaa Bollén lasit!

Anna tähdet bike parkeille – voit voittaa Bollén lasit!

Bike park -uutiset
FMBIA-ohjaajat opastavat turvalliseen ja hauskaan bike park -pyöräilyyn. Kuvassa FMBIA-koulutusohjelman luoneet Matti Lehikoinen ja Antti Laiho.

FMBIA on osaavan bike park -ohjauksen tae

Ajovinkit
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit