Levi 19.11.2024

Talma on nyt myös bike park

Talma bike parkissa on panostettu etenkin aloittelijoiden suorituspaikkoihin. Talma bike parkissa on panostettu etenkin aloittelijoiden suorituspaikkoihin.
Sipoon ylpeys – Talma – on tunnettu talven parkistaan. Suorituspaikkoja on kaiken tasoisille lautailijoille ja suksijoille. Nyt parkkikausi jatkuu myös kesällä, kun rinteeseen avataan ensimmäiset bike park -reitit.

Talma on rakentanut määrätietoisesti jo useamman vuoden keskukseen kesätoimintaa: ensin oli paint ball, sitten minigolf, kesäinen Werneri-park ja kiipeilypuisto. Kesällä 2020 vuorossa odotettu uutuus, kun Talman hissit pyöräytetään käyntiin pyöräilijöiden iloksi. Rinteisiin on rakennettu monipuolisia reittejä ja etenkin aloittelijoiden suorituspaikkoihin on panostettu.

Helppo paikka kokeilla alamäkipyöräilyä

Talman talviset kanta-asiakkaat ovat jo pidemmän aikaa kyselleet, milloin keskuksessa alkaa alamäkipyöräily. Onhan sijainti hyvä ja puitteet muutenkin sopivat hissipyöräilyyn.

Talmassa puhutaan alamäkipyöräilyn sijaan hissipyöräilystä. Varsinaisia dh-reittejä kun keskuksessa ei ole, vaan pikemminkin helposti lähestyttäviä reittejä. Filosofia on hyvin samanlainen kuin talvella: tarjolla on eritasoisia suorituspaikkoja aloittelijoista aina pro-laskijoille asti.

Lähtökohdat ovat hyvät, sillä rinteiden profiilit sopivat mainiosti aloittelijoille ja niiden pohjiin on hyvä rakentaa reittejä – myös pienimmille lapsille. Ja aivan kuten talvella, myös pyöräilyn osalta Talmassa on haluttu pitää lähtökynnys mahdollisimman alhaalla. Nyt tarjotaan mahdollisimman helpot puitteet, mikäli hissipyöräilyn aloittaminen on ollut mielessä.

Ylös pääsee helposti mattohissillä.
Ylös pääsee helposti mattohissillä.

Haasta kaverisi dual-radalla

Aluksi käytössä on harjoittelurinne mattohissillä ja kolmella erilaisella reitillä. Näistä yksi on niin helppo, että sen voisi ajaa vaikka potkupyörällä. Toki kun vauhtia lisätään, niin haasteita saa siinäkin. Reitillä on helppoja mutkia, kova ja sileä pohja sekä matalia maastonmuotoja. Reitti haarautuu puolivälin jälkeen, jolloin valittavana on hieman tiukempimutkaisempi ja siten haastavampi ajolinja.

Mattohissin toisella puolella on todella tiukka dual-rata, eli kaksi aivan identtistä rataa rinnakkain. Pieni kuski ajaa radalla aika leppoisasti, mutta isompi pääsee jo käyttämään vähän kroppaakin. Dual-radalla kaverukset pääsevät mukavasti kisaamaan keskenään.

Kolmas mattohissillä käytettävä rata on pieni hyppylinja. Siinä on kaksi pöytähyppyriä, joista jälkimmäisessä voi valita pöytähyppyriin sijaan pienen gap-hyppyri. Sitten reitti jatkuu bump-, eli kumpulinjalla. Lopussa on vielä talvelta tuttu spine-hyppyri.

Harjoittelurinteen hyppylinjalla pääsee opettelemaan pyörällä hyppimistä.
Harjoittelurinteen hyppylinjalla pääsee opettelemaan pyörällä hyppimistä.

Tulossa: parkki herää kesään

Reittejä ei tehdä kuitenkaan vain ja ainoastaan aloittelijoille, vaan aikeena on ottaa kaiken tasoiset ja taustaiset hissipyöräilijät huomioon. Ajettava on siis myös hyppy-, dh- ja enduropuolelle. Talvella mainetta niittäneeseen parkkirinteeseen on suunniteltu hyppyreitä, droppeja ja keinotekoista kivikkoa. Parkkiin halutaan selkeä yhtäläisyys kesällä ja talvella, ja ehkäpä sama – tai ainakin saman henkinen – asiakaskunta löytyy parkista kesät talvet.

Parkin hyppylinjan lisäksi perherinteeseen tehdään helpohko ”savannilinja”, eli ajettavana on helppoja bermejä (kallistettuja mutkia) ja hyppyreitä. Parkin ja savannilinjan on tarkoitus olla ajettavissa juhannukseen 2020 mennessä.

Alkuvaiheessa vuokraamossa on tarjolla vain sähköavusteisia läskipyöriä (fat bike). Tulossa on kuitenkin myös bike parkiin sopivia vuokrapyöriä, kypäriä ja muita varusteita.

Pyöräily on kiinnostava ja odotettu lisä Talman kesään, mutta ei ainoa aktiviteetti. Keskuksessa on yhä edellisiltä kesäkausilta tutut seikkailupuisto, minigolf ja paint ball. Ravintola on pyörinyt kevään take away -periaatteella. Kesäkuusta lähtien se on auki vallitsevien säännösten mukaisesti.

Pysy ajan tasalla alamäkimaailman tapahtumista, tilaa Ski.fi-uutiskirje!

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Ellivuori kehittyy nyt vauhdilla. Kauden 2024–2025 merkittävin uudistus on ravintolan ja vuokraamon kattava päärakennus.
Sappeeta kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaan. Saadun palautteen perusteella parkkia muokataan kaudelle 2024–2025 entistäkin paremmaksi.
Saariselkä on saamelaisalueella ja Lapin kultamailla. Luontoelämyksen täydentää Urho Kekkosen kansallispuisto.
Antti Autti nousee Skiexpon lavalle kertomaan leffaprojekteistaan sekä vapaalaskusta Suomessa. Kuva: Jaakko Posti
Levin talvi on ennätyspitkä. Laskettelukausi alkoi 4.10.2024 ja kauden viimeiset kurvit on tarkoitus piirtää rinteeseen 18.5.2025.
Talma on parkkilaskijoiden suosiossa. Keskuksen toimitusjohtaja Aleksi Vesimäki testaamassa reilien luistoa.
Vihti Ski Centerin toimitusjohtaja Sami Uotila on panostanut lumeen ja lumetusjärjestelmiin. Laskettelukausi 2024–2025 on tarkoitus käynnistää säilölumen avulla jo lokakuussa.
Tästäkin voi laittaa vielä paremmaksi. Rukan suosittu parkki on muokattu vastaamaan maailmancupin vaatimuksia.
Ylläksen bike parkissa näkyy ammattitaito, tyyli ja laatu, ja sen takia keskus pääsi nostamaan Vuoden Bike Park 2024 -palkinnon.
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!

Lumilautaliiton uusimmat

Lue lisää

Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit
Laskukausi vaihtui keväällä 2020 vauhdilla lumilta bike parkeihin. Kuva uusiutuvan Kalpalinnan keväästä.

Alamäkikausi jatkuu – keskusten bike parkeissa on paljon uutta laskettavaa

Bike park -uutiset
FMBIA-ohjaajat opastavat turvalliseen ja hauskaan bike park -pyöräilyyn. Kuvassa FMBIA-koulutusohjelman luoneet Matti Lehikoinen ja Antti Laiho.

FMBIA on osaavan bike park -ohjauksen tae

Ajovinkit