Levi 19.11.2024

Tanja Poutiainen-Rinne viihtyy alamäessä myös kesällä

Tanja Poutiainen-Rinne kiipesi ensimmäistä kertaa maailmancup-osakilpailun korkeimmalle palkintopallille Levillä 2004. Kesällä 2023 hän laski samaan mäkeen rakennettua slalom-rataa pyörällä. Tanja Poutiainen-Rinne kiipesi ensimmäistä kertaa maailmancup-osakilpailun korkeimmalle palkintopallille Levillä 2004. Kesällä 2023 hän laski samaan mäkeen rakennettua slalom-rataa pyörällä.
Tanja Poutiainen-Rinne tykkää vauhdikkaista lajeista, joten alamäkipyöräily on mainio lisä alppihiihtäjän harrastusvalikoimiin.

Alppihiihdon seuraajille Tanja Poutiainen-Rinne ja Levin Black -rinne ovat tuttu yhdistelmä. Erityisesti mieleen on jäänyt vuosi 2004, jolloin Levillä järjestettiin ensimmäinen maailmancupin osakilpailu. Siinä Tanja otti ensimmäisen maailmancupin voittonsa. Tarina oli kuin Hollywoodin käsikirjoittajien kynästä.

19 vuotta myöhemmin Tanja katselee samaista Levin rinnettä. Hän on hetki sitten ajanut pyörällä kahdesti sen loppupäähän tehdyn slalom-radan. Hymy on herkässä tälläkin kertaa.

”Pyörällä pujotteleminen on tietysti erilaista kuin suksilla. Piti totutella pintaan, miettiä miten se pitää ja kuinka paljon sillä voi kallistaa. Pyörä ei ole minulle niin tuttu väline, että voisin erityisen vauhdikkaasti laskea. Pitihän se kuitenkin polkaista ylös, että sain kokeilla rataa uudemman kerran.”


”Tämä on kivaa! Tykkään monipuolisista ja vauhdikkaista lajeista, joissa saa mennä omaan tahtiin”, Tanja kertoo.

Tuttua ja tuntematonta

Vaikka paikka ja maastopyöräily ovat Tanja Poutiainen-Rinteelle tuttua, alamäkipyöräilyä hän on kokeillut vain muutaman kerran.

”Täällä olen polkenut paljonkin teknisiä polkuja, tasaista ja ylämäkeä. Alamäkipyöräily on vähän erilaista, kun pyörissä on pitkät joustot ja reitit on hienosti rakennettu. Minulle tämä on aika uusi kokemus, mutta kyllä tähän syttyy! Tykkään mennä kovaa alaspäin, hakea sitä vauhdin tuntua ja kallistuksia. Tuntea kuinka väline toimii, siitähän tässäkin lajissa on kyse.”

Avoimin aistein ja rauhallisin mielin Tanjan mukana ajamassa oli Levin bike park -ohjaajana työskentelevä Essi Toikkanen, joka johdatti hänen ensin helpolle Village Trail -reitille samalla ajo-ohjeita antaen. Opit upposivat helposti hedelmälliseen maaperään.

”Aluksi minua vähän jännitti, mutta innolla lähdin tänne ajamaan. Oli mukava saada vinkkejä ajamiseen. Kun seuraavaksi tulen käymään omalla ajalla tiedän miten pyörän päällä pitää olla ja miten jarrutetaan oikeaoppisesti.”

Tanja Poutiainen-Rinne uskoo lajin sopivan kaikille

Alamäkipyöräilyn helppous myös vasta-alkajille teki Tanjaan vaikutuksen.

”Sen voi sanoa, että alamäkipyöräily sopii oikeastaan kenelle vaan. Kannattaa kuitenkin lähteä ajamaan rauhassa helppoja vihreitä reittejä pitkin. Sitten voi siirtyä haastavammille reiteille. Helpoimmillakin reiteillä on kivaa, eikä tässä lajissa tarvitse dropata tai hypätä, jos ei halua.”

Voisiko Tanja johdattaa omat lapset lajin pariin?

”Ehdottomasti! Tutkailin tuossa jo helpoimpia reittejä, joita voisi lasten kanssa ajaa. Meillä on maastopyörät koko perheelle ja maastopyöräily on meille koko perheen harrastus. Varmasti käymme välillä myös bike parkissa ajamassa.”

”Kun saa ajettua bermin kallistetun kurvin vauhdikkaasti, siitä tulee samanlainen onnistumisen elämys kuin talvella.”

Samoja tuntemuksia kuin lasketellessa

Tanja kokee alamäkipyöräilyssä olevan samankaltaisuuksia pujottelun kanssa.

”Kummassakin lajissa haetaan hyviä ajolinjoja ja kallistuksia, mutta väline on eri. Kun saa ajettua bermin (kallistetun kurvin) vauhdikkaasti, siitä tulee samanlainen onnistumisen elämys kuin talvella vauhdikkaan carving-käännöksen jälkeen. Alamäkipyöräily antaa hyviä fiiliksiä ja hikikin tulee, vaikka alamäkeä ajetaankin. Viileä keli on hyvä asia tässä lajissa! Kyllä tämäkin urheilusta menee.”

Tanja tunnetaan aurinkoisena persoonana. Tosin hän on kertonut äitiyden paljastaneen hänestä myös räiskyvämmänkin puolen. Kun puetaan kasvot peittävä kypärä, ilmeet jäävät piiloon. Hän kertoo kypärän sisällä olleen hymyilevä kuski.

”Tämä on kivaa! Tykkään monipuolisista ja vauhdikkaista lajeista, joissa saa mennä omaan tahtiin. Tänään mentiin hyvinkin rauhallisesti. Jatkossa varmaan vauhti kasvaa, kun taidot karttuvat.”

Luitko jo nämä?

Ellivuori kehittyy nyt vauhdilla. Kauden 2024–2025 merkittävin uudistus on ravintolan ja vuokraamon kattava päärakennus.
Sappeeta kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaan. Saadun palautteen perusteella parkkia muokataan kaudelle 2024–2025 entistäkin paremmaksi.
Saariselkä on saamelaisalueella ja Lapin kultamailla. Luontoelämyksen täydentää Urho Kekkosen kansallispuisto.
Antti Autti nousee Skiexpon lavalle kertomaan leffaprojekteistaan sekä vapaalaskusta Suomessa. Kuva: Jaakko Posti
Levin talvi on ennätyspitkä. Laskettelukausi alkoi 4.10.2024 ja kauden viimeiset kurvit on tarkoitus piirtää rinteeseen 18.5.2025.
Talma on parkkilaskijoiden suosiossa. Keskuksen toimitusjohtaja Aleksi Vesimäki testaamassa reilien luistoa.
Vihti Ski Centerin toimitusjohtaja Sami Uotila on panostanut lumeen ja lumetusjärjestelmiin. Laskettelukausi 2024–2025 on tarkoitus käynnistää säilölumen avulla jo lokakuussa.
Tästäkin voi laittaa vielä paremmaksi. Rukan suosittu parkki on muokattu vastaamaan maailmancupin vaatimuksia.
Ylläksen bike parkissa näkyy ammattitaito, tyyli ja laatu, ja sen takia keskus pääsi nostamaan Vuoden Bike Park 2024 -palkinnon.
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!

Lumilautaliiton uusimmat

Lue lisää

Sami Hyypiän ehkäpä tunnetuin saavutus on Mestareiden Liigan voitto Liverpool FC:n riveissä vuonna 2005. Mittavan ammattilaisuran ohella hän on pelannut yli 100 maaottelua Huuhkajissa. Ammattilaisuran päättyminen on mahdollistanut uudet lajit. Nyt Sami Hyypiä on innostunut alamäkipyöräilystä.

Sami Hyypiä ihastui alamäkipyöräilyyn kertaheitolla

Bike park -uutiset
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!

Nyt valitaan Vuoden Bike Park – ehdota suosikkiasi ja voit voittaa kausikortin!

Bike park -uutiset
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit