Levi 19.11.2024

Lumilautaliiton uudelleenbrändäys on saatu päätökseen

Lumilautaliitto on nyt Suomen Lumilautaliitto Flat.

Suomen Lumilautaliitto on tehnyt suurimman uudelleenbrändäyksensä lajiliiton olemassaolon aikana. Vuodesta 1988 asti toiminut ja lajin toiseksi vanhin kansallinen lajiliitto on luonut yhdessä luovan toimiston Werkligin kanssa uuden ilmeen, brändistrategian ja uuden nimen. Suomen Lumilautaliitto tunnetaan tästä eteenpäin nimellä Suomen Lumilautaliitto Flat. Uudelleenbrändäykseen osallistui myös maajoukkue.

– Haluamme nousta merkittävimmäksi lumilautailuliitoksi maailmassa ja yhdeksi suurimmista lajiliitoista Suomessa. Siihen tarvitsimme menestysstrategian, jolla siihen tulemme pääsemään sekä erottuvan, rohkean visuaalisen ilmeen. Tässä työssä Werklig oli oikea kumppani. He ovat kansainvälinen ja arvostettu luova toimisto, jonka kokemuksella saimme yhdessä rakennettua pohjan, jolle on upeaa lähteä nyt rakentamaan uudenlaista liittoa. Lähdimme työhön rohkeasti, ennakkoluulottomasti ja avoimin mielin, ja mielestämme se näkyy myös lopputuloksessa. Työ ei silti suinkaan ole tässä vaan nyt se vasta alkaa, Lumilautaliitto Flatin toiminnanjohtaja Annukka Vassoney kommentoi.

Werkligin toimitusjohtaja Janne Kaitala on työstä kuten myös lumilautailusta innoissaan:

– Lumilautailu on enemmän kuin urheilua. Se on toki lajiyhteisö mutta se on myös oma kulttuurinsa, joka elää lukemattomista vaikutteista ja ottaa niihin osaa. Se on elämän hahmottamisen malli. Se on radikaali ja monesti ulkopuoliselle outo, mutta myös yksi eniten suomalaisille menestystä tuoneista talviurheilulajeista. Werkligille tämä oli ainutlaatuinen tilanne, jossa pääsimme suunnittelemaan lajin ytimelle uskollista brändityötä yhdessä Flatin kanssa. Tulevaisuutta, jossa lumilautaliitto on enemmän kuin huippu-urheilulle pyhitetty taho, joka ottaa kantaa ja kannattelee lajia sen omien lähtökohtien kautta.

Brändityön pohjalle määriteltiin arvot, jotka kumpuavat ainutlaatuisesta lumilautayhteisöstä: rakkaudesta lajiin. Yhtälailla vilpittömästä sekä aidosta yhteisöllisyydestä kuin väkevästä ja tavoitteellisesta toiminnasta unohtamatta sitä mikä lajin pohjana on: vapaus, rohkeus, luovuus ja inspiroivuus.

– Pystyimme toteamaan brändityön kautta, että Flat tarjoaa jotain mihin mikään muu liitto ei pysty: olemaan huippu-urheilun ja kulttuurin yhdistävä lajiyhteisö. Haluamme tarjota vapautta, vaaraa, iloa ja luovuutta. Nyt kun brändityö on saatu loppuun ja julkiseksi ryhdymme viemään pala kerrallaan Flatin toimintaa entistä konkreettisemmin lumilautakulttuurin mukaiseksi huippu-urheilua unohtamatta. Nykyaikaisessa ympäristössä ne eivät kuitenkaan sulje toisiaan pois vaan ovat toistensa tukena. Erityisen hienoa työssä oli saada maajoukkue osallistumaan aktiivisesti uuden rakentamiseen, sillä oli äärimmäisen tärkeää saada heidän äänensä kuulumaan. Halusimme jo työssä itsessään saada yhteisöllisyyden näkyväksi, Vassoney jatkaa.

Brändityö tehtiin yhteistyössä Flatin ja Werkligin työntekijöiden sekä lumilautamaajoukkueen kanssa. Se aloitettiin keväällä 2023 kilpailuttamalla useita luovia toimistoja, minkä jälkeen tarjouskilpailun voittaneen Werkligin kanssa työ käynnistyi elokuussa. Werklig on strateginen ja luova neuvonantaja pelottomille brändeille.