Ruka 24.10.2024

Hiihtokeskustoimialan ilmasto- ja luontotyön nykytila

Hiihtokeskustoimialalla on tehty pitkäjänteisiä toimenpiteitä ympäristövastuullisuuden eteen. Toimenpiteet ovat keskittyneet ensisijaisesti energiatehokkuuden kehittämiseen ja kasvihuonekaasupäästöjen vähentämiseen.

Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry (SHKY) tukee ja kannustaa jäsenyrityksiään entistä laajamittaisempiin ja vaikuttavampiin toimenpiteisiin ilmasto- ja luontovaikutusten vähentämiseksi. Tavoitteena on, että SHKY:n jäsenet huomioivat vastuullisesti ilmaston ja luonnon monimuotoisuuden.

Esimerkkejä toimialalla tehdyistä toimista

• Lumetuksesta syntyneen hukkalämmön hyötykäyttö kiinteistöjen lämmityksessä 1980-luvulta alkaen
  • Energiatehokas hiihtokeskus -hanke Motivan kanssa 2010
  • Toimialan osallistuminen energiatehokkuussopimukseen vuodesta 2009 alkaen
  • Toimialan vastuullisuusopas 2020
  • Säännöllistä ympäristökoulutusta SHKY:n jäsenille vuodesta 2020 alkaen
  • Ympäristöohjelma edellytyksenä Vuoden hiihtokeskus -palkinnolle keväästä 2023 alkaen
  • Toimialan ympäristötiekartta 2023

Visio ja askelmerkit

Suomen Hiihtokeskusyhdistys ry (SHKY) tukee ja edistää jäsenyritystensä työtä ilmastokriisin ja luontokadon hillitsemisessä. Ilmasto- ja luontovaikutusten vähentämiseksi yhdistys kannustaa jäsenyrityksiään kasvattamaan tietoisuutta ja tietopohjaa ilmastoon ja luonnon monimuotoisuuteen liittyvistä kokonaisuuksista, selvittämään ilmasto- ja luontovaikutuksensa, asettamaan tavoitteita vaikutusten pienentämiseksi sekä toteuttamaan konkreettisia toimenpiteitä tavoitteiden saavuttamiseksi.

Hiihtokeskustoimialan ilmasto- ja luonnonmonimuotoisuusvisio

Suomen Hiihtokeskusyhdistyksellä on kunnianhimoinen tahtotila olla toimialana edelläkävijöiden joukossa ilmasto- ja luontovaikutusten hallinnassa sekä positiivisten vaikutusten edistämisessä Suomessa.

SHKY on luonut ilmasto- ja luonnonmonimuotoisuusvision, joka kuvaa toimialan tulevaisuuden tavoitetilaa. Visiolla Suomen Hiihtokeskusyhdistys tukee ja kannustaa jäsenyrityksiään entistä laajamittaisempiin ja vaikuttavimpiin toimenpiteisiin ilmasto- ja luontovaikutusten vähentämiseksi.

Toimialan visio: Hiihtokeskustoimiala huomioi vastuullisesti ilmaston ja luonnon monimuotoisuuden. Sitoudumme vaikuttaviin toimenpiteisiin ilmasto- ja luontovaikutusten hallitsemiseksi.

Hiihtokeskustoimialan ympäristösertifikaatit ja -merkit

Ympäristösertifikaatit ja -merkit ovat yksi osoitus hiihtokeskusten vastuullisuustyöstä. Yleisin sertifikaatti toimialalla on Ekokompassi ja merkki Visit Finlandin myöntämä Sustainable Travel Finland (STF).

Ekokompassi-sertifikaatti on seuraavilla SHKY:n jäsenkeskuksilla (päivitetty 24.10.2024)

• Himos
  • Kokonniemi
  • Luosto
  • Pallas
  • Ounasvaara
  • Salla
  • Sappee
  • Tahko
  • Vuokatti
  • Ylläs

Levi Ski Resortilla on ISO14001-ympäristösertifikaatti.

STF-merkki on seuraavilla SHKY:n jäsenkeskuksilla (päivitetty 23.10.2024)

• Levi Ski Resort
  • Luosto Ski Resort
  • Olos
  • Ounasvaara Ski Resort
  • Pyhä Ski Resort
  • Ruka Ski Resort
  • Salla Ski & Active
  • Sappee
  • Ski Resort Ylläs, Äkäslompolo
  • Tahko Mountain
  • Ylläs Ski Resort, Ylläsjärvi
  • Vuokatinrinteet

Luitko jo nämä?

Antti Autti nousee Skiexpon lavalle kertomaan leffaprojekteistaan sekä vapaalaskusta Suomessa. Kuva: Jaakko Posti
Levin talvi on ennätyspitkä. Laskettelukausi alkoi 4.10.2024 ja kauden viimeiset kurvit on tarkoitus piirtää rinteeseen 18.5.2025.
Talma on parkkilaskijoiden suosiossa. Keskuksen toimitusjohtaja Aleksi Vesimäki testaamassa reilien luistoa.
Vihti Ski Centerin toimitusjohtaja Sami Uotila on panostanut lumeen ja lumetusjärjestelmiin. Laskettelukausi 2024–2025 on tarkoitus käynnistää säilölumen avulla jo lokakuussa.
Tästäkin voi laittaa vielä paremmaksi. Rukan suosittu parkki on muokattu vastaamaan maailmancupin vaatimuksia.
Ylläksen bike parkissa näkyy ammattitaito, tyyli ja laatu, ja sen takia keskus pääsi nostamaan Vuoden Bike Park 2024 -palkinnon.
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!
Porilaiset sen todistavat: 30 metriä on riittävä korkeusero monipuoliselle bike parkille.
Heinäkuussa 2024 avattu Pyhä Flow on pitkä ja monipuolinen bike park -reitti. Sen erityispiirre on monipuolisuus ja hienot maisemat.
Levillä on jo vuosia pyöräilty myös alamäkeen. Kesällä 2024 tunturissa alkaa kehitysprojekti, jonka tarkoitus on nostaa Levin maastopyöräilytarjonta uudelle tasolle.