Kehity laskijana

#kehitylaskijana
FINLAV – Suomen Lumivyörykoulutus tarjoaa oppia vapaalaskijoille. Kuva: Tuomo Poukkanen

Finlav: lumivyöryoppia vapaalaskijoille

Vapaalaskun suosio kasvaa ja yhä useampi laskija liikkuu merkittyjen rinnealueiden ulkopuolella etsiessään tuoretta lunta suksien tai laudan alle. Uuden koulutusjärjestelmän tavoitteena on lisätä suomalaisten lumiturvallisuusosaamista.

#kehitylaskijana
Freestyle-koulussa oppii hyvässä seurassa monipuolista laskemista.

Freestyle-koulu: laskuoppia ja hyvää seuraa

Haluatko oppia uusia temppuja tai laskemaan kumpareita, vieläpä hyvässä seurassa ja ohjatusti? Ski Sport Finland yhdessä freestyle-seurojen kanssa järjestää talvella 2018 freestyle-kouluja ympäri Suomea.

#kehitylaskijana
Suksituntumaa kannattaa hakea helpossa rinteessä.

Hiihdonopettajan vinkit: näin herätät suksituntuman

Etenkin kauden ensimmäisinä mäkipäivinä voi suksituntuma olla vähän hukassa. Esittelemme viisi helppoa ja toimivaa harjoitetta, joiden avulla suksituntuma palautuu nopeasti ja laskeminen sujuu jälleen.

#kehitylaskijana
Hyvä laskettelumono on tarkka, napakasti istuva ja mukava.

Totta se on: laskettelumono voi olla lämmin ja mukava

Laskettelupäivän mukavuuteen vaikuttaa ehkäpä kaikista eniten hyvät laskettelumonot. Jos ne on sopivan kokoiset, rinteistä nauttii pitkään. Epäsopiva mono sen sijaan voi lopettaa laskettelupäivän lyhyeen.

#kehitylaskijana
Lumilautailijoille tyypilliset rannemurtumat voi ehkäistä käyttämällä rannesuojia.

Tiesitkö, ettei kypärä ole ainoa suoja laskettelurinteeseen? Näillä suojilla pehmennät iskuja ja kolhuja

Laskettelukypärä on tärkein ja tutuin suoja, mutta ei ainoa. Lumilautailijoille ja laskettelijoille on nykyään tarjolla kattavasti suojia kolhuja ja iskuja vastaan. Esittelemme niistä suosituimmat.

#kehitylaskijana
Uudet laskettelusukset ovat entistä kevyempiä ja monipuolisempia.

Esittelyssä talven kiinnostavimmat laskettelusukset

Laskettelusukset kehittyvät vuosi vuodelta entistä hauskemmiksi laskea. Talvella 2017–18 vannotaan keveyden, helppouden ja monipuolisuuden nimeen. Esittelemme kauden kiinnostavimmat laskettelusukset.

#kehitylaskijana
Levin alppikoulussa harjoitellaan monipuolisesti. Kuva: Timo Koivisto

Mikä alppikoulu? Leviläiset vastaavat

Suomessa on kolme huippu-urheilijoille suunnattua alppikoulua: Levillä, Rukalla ja Tahkolla. Levin alppikoulu ei ole kuitenkaan tarkoitettu vain maailmancup-pisteitä tavoitteleville. Koulussa opetellaan myös rinteiden monitaitajiksi.

#kehitylaskijana
Hiihdonopettajat ovat hyviä laskijoita ja tyyppejä. Kuvassa Iso-Syötteen hiihtokoulun Veikko Eskonen.

Hiihdonopettajalla on hauskempaa! Neljä syytä hakea hiihdonopettajaksi

Hiihdonopettajat ovat tuttu näky rinteissä. Oletko joskus miettinyt miten hiihdonopettajan takki sopisi päällesi? Kerromme neljä hyvää syytä, miksi kannattaa hakeutua hiihtokouluun töihin.

#kehitylaskijana
Kypärä ei yksin riitä. Myös järki kannattaa pitää mäessä mukana.

Laskettelukypärän istuvuus on kaiken a ja o – vinkit valintaan

Suomalaiset osaavat käyttää päätään: suurin osa laskee kypärä päässä. Jopa jääräpäisimmät aikuiset ovat vaihtaneet pipon kypärään, onhan kypärä laskupäähineistä se turvallisin ja mukavin. Kerromme vinkit sopivan laskettelukypärän valintaan.

#kehitylaskijana
Laskettelijan ja lumilautailijan harjoitusohjelmassa on huomioitu erityisesti ala- ja keskivartalon treeni.

Lisää voimaa laskettelijan harjoitusohjelmalla

Mäessä tarvitaan voimaa. Kun lihasten kestävyys- ja voimaominaisuudet ovat kunnossa, niin jaksaa laskea kovempaa ja pidempään. Voimaharjoittelun avulla voi myös ennaltaehkäistä vammoja. Esittelemme jokaiselle laskettelijalle sopivan tehokkaan voimaharjoitusohjelman.

#kehitylaskijana
Tasapainoharjoitukset voi tehdä omana ohjelmanaan tai yhdistää muutama harjoite toiseen treeniin.

Tasapaino huippukuntoon – poimi tästä tehokkaat harjoitteet!

Hyvä tasapaino lisää kehon hallintaa, jolloin laskemisesta nauttii entistä enemmän – ja halutessaan pystyy harjoittelemaan entistä vaativampia laskuja tai temppuja. Teimme jokaiselle laskijalle sopivan tasapainoa kehittävän harjoitusohjelman.

#kehitylaskijana
Liikkuvuusharjoittelu on erityisen tärkeää laskettelijalle. Hyvä liikkuvuus lisää lihasten elastisuutta ja auttaa ehkäisemään vammoja.

Ehkäise vammoja – kehitä liikkuvuuttasi tehokkaalla ohjelmalla

Laskettelijoiden ja lautailijoiden vammoja voidaan ehkäistä harjoittelulla. Lihaskunnon lisäksi liikkuvuutta kannattaa kehittää. Teimme harjoitusohjelman, jonka avulla jokainen laskija saa kehitettyä liikkuvuutta – ja näin entistä enemmän irti mäkipäivistä.