Levi 19.11.2024

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista. Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista.
Polkupyörä on luonteva tapa nauttia alamäestä kesällä. Idea pyörällä laskemisessa on aivan sama kuin talvella suksilla tai laudalla: hissillä ylös ja vauhdilla alas! Suomen todennäköisesti tunnetuin alamäkikuski Matti Lehikoinen kertoo, miten aloittaa hauska laji.

Alamäkipyöräily on mainio tapa nauttia kesäisistä laskettelurinteistä. Hiihtohissit pyörivät monessa keskuksessa myös kesällä ja nostavat innokkaat pyöräilijät mäen päälle. Alas viettävissä rinteissä on erilaisia vaikeusasteita – aivan kuten talvisissa laskettelurinteissä. Miesten sarjoissa Suomen menestynein alamäkipyöräilijä Matti Lehikoinen kertoo alamäkipyöräily- ja endurovinkkinsä.

Alamäkipyöräily vai enduro?

Hiihtokeskuksissa alamäkeen pyöräilyn yleisnimitys voisi hyvin olla hissipyöräily. Itse pyöräily voidaan jakaa kahteen tyylisuuntaan: enduro- ja alamäkipyöräilyyn. Kilpailuissa erikoiskokeista muodostuva enduro on kaksikosta enemmän seikkailuhenkistä, sillä radat ovat luonnonmukaisia – välillä todella teknisiä – ja reiteillä voi olla myös nousumetrejä.

Alamäkiajoa kilpailumuotona voi verrata syöksylaskuun: on yksittäinen lasku ja voittaja on kerrasta selvillä. Vauhdit voivat nousta todella koviksi ja matkalla on kallistettuja mutkia sekä hyppyreitä.

Alamäkipyöräily ei ole enää vain rämäpäiden laji. Uudet helpot reitit sopivat lähes kaikille.

Enduroreiteillä ei ole rakennettuja hyppyreitä ja vauhtikin on yleensä alamäkiratoja maltillisempi. Enduro mielletäänkin helpommin lähesytyttäväksi lajiksi ja siitä on monin paikoin tullut alamäkipyöräilyä suositumpaa.

”Hissipyöräilystä kiinnostuneelle alamäkipyöräily voi kuitenkin olla enduroa helpompi aloittaa, sillä hiihtokeskuksista löytyy aloittelijoille helppoja alamäkireittejä. Nämä eivät vaadi yhtä paljon ajotekniikkaa, kuin enduro-reitit,” Matti Lehikoinen vinkkaa.

”Kun pyörän käsittely alkaa olla hallussa, voi siirtyä vaikeammille reiteille.”

Viime vuosina keskuksiin on tehty entistä enemmän kaiken tasoisille kuskeille sopivia reittejä. Etenkin sinisiksi luokitellut hyvin suunnitellut ja rakennetut flow-reitit ovat nousseet monen pyöräilijän suosikeiksi.

Helppo startti hiihtokeskuksissa

Alamäki- ja enduropyöräilyn aloittamiseen hyviä paikkoja ovat kesäaktiviteettina pyöräilyä tarjoavat hiihtokeskukset. Niistä löytyy paljon eritasoisia ja monipuolisia reittejä – usein myös helppoja polkuja. Itselle sopivimman reitin löytää helposti, sillä pyöräreiteissä käytetään samaa värimerkintää kuin laskettelurinteissä: sininen on helppo ja punainen vaatii jo osaamista.

Lisäksi monissa hiihtokeskuksissa järjestetään fillariklinikoita, joita voi verrata talvisiin hiihtokouluihin. Klinikoiden lisäksi järjestetään alamäkipyöräily tutuksi -päiviä, joissa ohjatusti tutustutaan keskuksen reitteihin. Klinikat ja tutustumispäivät pienentävät harrastuksen kokeilukynnystä entisestään.

Melkein kuin talvella: hissillä ylös ja hymy korvissa alas.

Enduropyörä on alamäkipyörää monipuolisempi

Omaa pyörää ei ainakaan harrastuksen alkuvaiheessa ole syytä hankkia, sillä muutamista hiihtokeskuksista on vuokrattavissa hyviä pyöriä sekä tarvittavia suojia.

”Pyöräksi kannattaa valita enduropyörä. Niissä on alamäkipyörien tapaan paljon joustoa, hyvät jarrut, kestävät ja pitävät renkaat sekä hyvä ajoasento. Paino on kuitenkin saatu pidettyä aika alhaalla”, Matti Lehikoinen valistaa.

Enduropyörä onkin alamäkipyörää monipuolisempi menopeli. Sillä voi ajaa perinteisiä polkuja, mutta pärjää myös alamäkireiteillä. Enduropyörä on ajoasennoltaan perusmaastopyörää vähän pystympi, mutta alamäkipyörää matalampi.

”Enduropyörässä joustoa tulisi olla vähintään 140 milliä. Ohjaustangosta korkeussäädettävä satulatolppa on todella käytännöllinen. Lisäksi renkaiksi kannattaa valita sivuvallilta tavallista maastopyörän rengasta vahvemmat renkaat.”

Enduroreitit ovat vaihtelevia, joten välillä satulan korkeutta pitää pystyä säätämään nopeasti. Matti Lehikoisen pyörässä satulatolppaa voi säätää ohjaustangosta.

Matti Lehikoisen välinelista ei rajoitu pyörään:

”Kypärä on aivan ehdoton! Enduroon valmistetaan nykyään hyvin tuuletettuja ja suojaavia kypäriä. Alamäessä viihtyvälle suosittelen ehdottomasti leukasuojallista ”full face -kypärää”. Myös muista suojista on hyötyä, etenkin polvisuojat ovat ehdottomat. Lisäksi iloa on selkäpanssarista tai selkäsuojalla varustetusta juomarepusta. Repussa usein kuljetetaan pumppua ja muita työkaluja, jotka kaaduttaessa voivat tehdä pahaa jälkeä selkään. Niidenkin takia selkäsuoja on hyvä olla.”

Muutama tekniikkavinkki ennen alamäkeä

Polkupyörällä osaa ajaa jokainen, mutta pieni pyöränkäsittelyn harjoitteleminen voi olla paikallaan ennen kuin ensimmäistä kertaa suuntaa alamäkeen. Pyöränkäsittelyä voi harjoitella vaikka tasamaalla, esimeriksi liikuttelemalla jalkapalloa etupyörän avulla. Lisäksi kynnyksen tai askelman nousemista kannattaa opetella etukäteen.

Jos on ennestään kokemusta metsäpoluilla pyöräilystä, niin siirtyminen alamäkeen on melko helppoa.

”Tärkeintä on, että alamäkeen ajettaessa osaa nousta seisomaan polkimien päälle ja ojentaa jalkoja. Alamäessä ajoasento on aika hyökkäävästi etupyörän päällä ja kyynärpäät on ulkona. Jos etupyörällä ei ole tarpeeksi painetta, niin pyörä ei käänny mihinkään,” Matti Lehikoinen muistuttaa.

Siis aivan kuin suksilla: jos paino on takana, ei suksi lähde helposti käännökseen.

”Pyörällä painopiste on ideaalitilanteessa akseleiden keskellä. Katse pitää olla riittävän edessä ja aina siellä minne aina haluaa mennä. Jos haluaa välttää puita, niin niitä ei pidä katsoa!”

Muista hyökkäävä ajoasento ja katse eteenpäin!

Huomioi muut rinteessä ja polulla

Hiihtokeskusten bikeparkeissa on leppoisa ja yhteisöllinen meininki. Avoimella mielellä ja reippaasti kysymällä aloittelija saa muilta vinkkejä ja voi myös löytää pyöräilyseuraa.

Kuten talvella laskettelurinteessä, tulee myös alamäki- ja enduropyöräilyssä muistaa rinnekäyttäytyminen.

”Risteävällä reitillä melkeinpä pysähdyn ja katson että ei tule ketään. Jos olet nopea ja ajat edelläsi ajavan kiinni, niin pidä vaikka taukoa ja anna hitaammalle aikaa ajaa ensin. Ylhäältä tuleva väistää pyöräillessäkin!”, Matti Lehikoinen vinkkaa ja korostaa toisten huomioimisen tärkeyttä.

”Yleinen kunnioitus toisia polulla kulkevia kohtaan kannattaa muistaa myös metsäpoluilla: tervehdi aina polulla vastaantulevaa, oli se sitten pyöräilijä, koirankusettaja tai lenkkeilijä. Hillitse omaa vauhtia muita kohdatessasi, etenkin kun kohtaat eläimiä.”

Matti paljastaa vielä yhden kirjoittamattoman säännön:

”Alamäki- ja enduropyöräilijä ei käytä matalia sukkia – siis sellaisia, joita ei kengistä huomaa.”

Siis kehräsluut piiloon?

”Juuri niin!”, Matti virnistää.

Suomesta löytyy monipuolisia ja kaiken tasoisille kuskeille bike parkeja. Kuvassa Matti Lehikoinen Klaukkalan Tornikeskuksessa.
Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Ellivuori kehittyy nyt vauhdilla. Kauden 2024–2025 merkittävin uudistus on ravintolan ja vuokraamon kattava päärakennus.
Sappeeta kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaan. Saadun palautteen perusteella parkkia muokataan kaudelle 2024–2025 entistäkin paremmaksi.
Saariselkä on saamelaisalueella ja Lapin kultamailla. Luontoelämyksen täydentää Urho Kekkosen kansallispuisto.
Antti Autti nousee Skiexpon lavalle kertomaan leffaprojekteistaan sekä vapaalaskusta Suomessa. Kuva: Jaakko Posti
Levin talvi on ennätyspitkä. Laskettelukausi alkoi 4.10.2024 ja kauden viimeiset kurvit on tarkoitus piirtää rinteeseen 18.5.2025.
Talma on parkkilaskijoiden suosiossa. Keskuksen toimitusjohtaja Aleksi Vesimäki testaamassa reilien luistoa.
Vihti Ski Centerin toimitusjohtaja Sami Uotila on panostanut lumeen ja lumetusjärjestelmiin. Laskettelukausi 2024–2025 on tarkoitus käynnistää säilölumen avulla jo lokakuussa.
Tästäkin voi laittaa vielä paremmaksi. Rukan suosittu parkki on muokattu vastaamaan maailmancupin vaatimuksia.
Ylläksen bike parkissa näkyy ammattitaito, tyyli ja laatu, ja sen takia keskus pääsi nostamaan Vuoden Bike Park 2024 -palkinnon.
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!

Lumilautaliiton uusimmat

Lue lisää

Elise Kulmala ajaa itse paljon. Valmennuksessa hän kiinnittää paljon huomiota kolmeen asiaan: ajoasentoon, vauhdin kontrollointiin ja katseeseen. Kuva: Tiia Nyholm

Kokenut bike park -ohjaaja Elise Kulmala: ”Ensin turvallisuus, sitten nopeus.”

Ajovinkit

Bike park -ajotekniikkaa, osa 1: Ajoasento

Ajovinkit
Hissillä nousu bike park -reittien päälle sujuu nopeasti ja helposti.

Hissin käyttö pyörällä on helppoa

Ajovinkit