Levi 12.11.2024

Bike park -ajotekniikkaa, osa 5: turvallisuus bike parkissa

Hyvät ajokaverit kannustavat ja opastavat, mutta eivät painosta. Älä anna ryhmäpaineen yllyttää tekemään mitään, mihin et koe olevasi valmis. Hyvät ajokaverit kannustavat ja opastavat, mutta eivät painosta. Älä anna ryhmäpaineen yllyttää tekemään mitään, mihin et koe olevasi valmis.
Bike park -pyöräilyssä ei ole juuri laskettelua suurempia riskejä, kunhan noudattaa talven tapaan rinnesääntöjä. Koheltamisella ja piittaamattomuudella onnettomuusriskit kasvavat. On siis aika kerrata turvallisen pyöräilyn perusteet.

Turvallisuus on bike park -keskuksen ja asiakkaan yhteispeliä. Turvallisuuteen vaikuttavat niin toimivat välineet, asianmukaiset varusteet kuin oikeat, kunnossa olevat, taitotasoon ja olosuhteisiin sopivat suorituspaikatkin.

Tärkeintä on kuitenkin pyöräilijän oma asenne. Omat rajat on hyvä tuntea ja haastetta tulee ymmärtää lisätä pienin askelin.

Turvallisuus nopeuttaa uuden oppimista

Paras tapa tutustua lajiin turvallisesti on osallistua FMBIA-kouluttajan järjestämälle bike park -kurssille tai yksityistunnille. Yksi FMBIA bike park -ohjaajakoulutuksen keskeisistä tavoitteista on tutustuttaa uusia bike park -pyöräilijöitä turvallisesti ja innostavasti uuden lajin saloihin. Ohjauksen jälkeen osaat toimia bike parkissa itsenäisesti ja turvallisesti.

Turvallisuus on tärkeää paitsi viihtymiselle, mutta myös oppimiselle. Ajokavereiden kannustava ilmapiiri saa ylittämään itsensä. Ketään ei kuitenkaan tule rohkaista saati pakottaa ketään tekemään mitään, mihin he eivät ole – tai koe olevansa – valmiita. Toisinaan ryhmäpaine voi kasvaa, ja samalla kasvaa onnettomuusriski.

Yhteispelillä turvallisuus paranee

Suomalaisten hiihtokeskusten turvallisuus on kansainvälistä huippua. Talven osaaminen on tuotu myös rinnealueen bike park -käyttöä varten. Keskuksiin on talven tapaan luotu yhtenäinen kyltitys, reittien tasoluokitus sekä rinnesäännöt.

Bike park -säännöt

  1. Tarkista varusteidesi toimivuus. Käytä aina kypärää. Muut suojat ovat suositeltavia.
  2. Valitse reitti ja vauhti taitotasosi ja olosuhteiden mukaan. Tutustu suorituspaikkoihin etukäteen. Käytä tarvittaessa kiertoreittejä
  3. Ohita muut rinteessä liikkujat riittävän etäältä. Ylhäältä ja takaa tuleva väistää aina.
  4. Pysy radalla, älä muuta sitä tai tee oikolinjoja.
  5. Pysähdy vain sellaisiin paikkoihin, joista sinut on helppo huomata. Jos palaat ylöspäin, kiipeä radan ulkopuolella.
  6. Huomioi itsesi ja muut!
  7. Reiteillä liikkuminen päihteiden vaikutuksen alaisena on kielletty.
  8. Pyöräilet aina omalla vastuullasi.
  9. Jokaisen velvollisuus on auttaa tapaturman sattuessa. Ilmoita viipymättä onnettomuuksista henkilökunnalle.
  10. Noudata aina opasteita ja henkilökunnan ohjeita. Henkilökunnalla on oikeus poistaa hissilippu henkilöltä, joka ei noudata rinnesääntöjä.

Toimintaperiaatteet onnettomuustapauksessa

Pyöräily on vauhdikas laji, ja joskus voi sattua. Mikäli havaitset onnettomuuden, kannattaa ottaa yhteyttä hiihtokeskuksen henkilökuntaan esimerkiksi hissin ala-asemalla. Vakavissa tilanteissa tulee ottaa suoraan yhtes yleiseen hätänumeroon soittamalla 112 tai 112-sovelluksen avulla.

Soittaessasi hätänumeroon:

  • Kerro mitä on tapahtunut
  • Kerro tarkka osoite ja kunta
  • Vastaa sinulle esitettyihin kysymyksiin
  • Toimi annettujen ohjeiden mukaan
  • Sulje yhteys vasta, kun olet saanut siihen luvan

112-sovelluksen voit ladata ilmaiseksi Googlen Play-kaupassa tai AppStoressa.

Keskeistä onnettomuustilanteissa on paitsi onnettomuuden uhrin auttaminen, myös lisävahinkojen ehkäisy. Varoita esimerkiksi muita onnettomuudesta reilusti ennen onnettomuuspaikkaa, jotta he voivat turvallisesti pysähtyä tai väistää onnettomuuspaikan. Jos olet onnettomuuspaikalla yksin, sulje reitti esimerkiksi omalla pyörälläsi.

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Sappeeta kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaan. Saadun palautteen perusteella parkkia muokataan kaudelle 2024–2025 entistäkin paremmaksi.
Saariselkä on saamelaisalueella ja Lapin kultamailla. Luontoelämyksen täydentää Urho Kekkosen kansallispuisto.
Antti Autti nousee Skiexpon lavalle kertomaan leffaprojekteistaan sekä vapaalaskusta Suomessa. Kuva: Jaakko Posti
Levin talvi on ennätyspitkä. Laskettelukausi alkoi 4.10.2024 ja kauden viimeiset kurvit on tarkoitus piirtää rinteeseen 18.5.2025.
Talma on parkkilaskijoiden suosiossa. Keskuksen toimitusjohtaja Aleksi Vesimäki testaamassa reilien luistoa.
Vihti Ski Centerin toimitusjohtaja Sami Uotila on panostanut lumeen ja lumetusjärjestelmiin. Laskettelukausi 2024–2025 on tarkoitus käynnistää säilölumen avulla jo lokakuussa.
Tästäkin voi laittaa vielä paremmaksi. Rukan suosittu parkki on muokattu vastaamaan maailmancupin vaatimuksia.
Ylläksen bike parkissa näkyy ammattitaito, tyyli ja laatu, ja sen takia keskus pääsi nostamaan Vuoden Bike Park 2024 -palkinnon.
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!
Porilaiset sen todistavat: 30 metriä on riittävä korkeusero monipuoliselle bike parkille.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Bike park -ajotekniikkaa, osa 4: Mutkien ajaminen

Ajovinkit

Bike park -ajotekniikkaa, osa 3: Miten pyörä säädetään yksilölliseksi?

Pyörät ja varusteet
FMBIA-ohjaajat opastavat turvalliseen ja hauskaan bike park -pyöräilyyn. Kuvassa FMBIA-koulutusohjelman luoneet Matti Lehikoinen ja Antti Laiho.

FMBIA on osaavan bike park -ohjauksen tae

Ajovinkit