Levi 12.11.2024

Bike park -ajotekniikkaa, osa 6: Katse

Hyvä ohje kuuluu: ”Katso minne haluat mennä – älä sinne, minne et halua.” Hyvä ohje kuuluu: ”Katso minne haluat mennä – älä sinne, minne et halua.”
Helposti voisi kuvitella, pyöräilyssä tulee keskittyä lähinnä polkemiseen tai ohjaamiseen. Ajotekniikan kehittämisessä kannattaa kiinnittää huomiota myös katseeseen. Kun saat oikean informaation oikeaan aikaan, olet nopeampi.

Keskeinen osa maastopyöräilijän perusasentoa on katse. Sillä – ja osittain myös pään asennolla – on hyvin suuri merkitys ajamiseen. Hyvä nyrkkisääntö on, että pidä katse kaukana, paljon eturengasta kauempana. Näin ehdit valita sujuvan ajolinjan, varautua vastaantuleviin haasteisiin ja tasapainokin on helpompi säilyttää.

Mitä kovempaa mennään, sen kauemmas tulee katsoa. Riittävän kauas eteen katsomisen merkityksestä saa usein muistuttaa hyviäkin kuskeja. Etenkin, kun tilanne muuttuu stressaavaksi, katse helposti tippuu liian lähelle.

Katsettakin kannattaa harjoitella

Toinen olennainen osa katsetta on kyky keskittyä olennaiseen. Katso, minne haluat mennä, älä sinne, minne et halua. Tästä hyvä esimerkki on kivikon läpi ajaminen: pidä katse ajolinjalla, älä keskitä huomiotasi isoon kiveen, joka on linjan sivussa. Ylimääräinen informaatio sekä hidastaa päätöksentekoa että saattaa ohjata sinut juuri sitä kiveä päin. Samoin mutkaan ajaessasi katso jo mutkan ohi, niin ehdit reagoida esimerkiksi siihen, kuinka tiukka mutka on kyseessä.

Katseella on kolmaskin merkitys: ajaessa infoa on tarjolla liiankin kanssa ja siitä pitää osata suodattaa vain olennainen. Liikkeiden tulisi tapahtua alitajuisesti, sillä toiminta on merkittävästi hitaampaa, jos yksittäiset päätökset pitää tehdä tietoisesti. Niinpä on tärkeää harjoitella erilaisia liikemalleja ensin kontrolloiduissa olosuhteissa, jotta ne automatisoituvat ja nopeutuvat.

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Sappeeta kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaan. Saadun palautteen perusteella parkkia muokataan kaudelle 2024–2025 entistäkin paremmaksi.
Saariselkä on saamelaisalueella ja Lapin kultamailla. Luontoelämyksen täydentää Urho Kekkosen kansallispuisto.
Antti Autti nousee Skiexpon lavalle kertomaan leffaprojekteistaan sekä vapaalaskusta Suomessa. Kuva: Jaakko Posti
Levin talvi on ennätyspitkä. Laskettelukausi alkoi 4.10.2024 ja kauden viimeiset kurvit on tarkoitus piirtää rinteeseen 18.5.2025.
Talma on parkkilaskijoiden suosiossa. Keskuksen toimitusjohtaja Aleksi Vesimäki testaamassa reilien luistoa.
Vihti Ski Centerin toimitusjohtaja Sami Uotila on panostanut lumeen ja lumetusjärjestelmiin. Laskettelukausi 2024–2025 on tarkoitus käynnistää säilölumen avulla jo lokakuussa.
Tästäkin voi laittaa vielä paremmaksi. Rukan suosittu parkki on muokattu vastaamaan maailmancupin vaatimuksia.
Ylläksen bike parkissa näkyy ammattitaito, tyyli ja laatu, ja sen takia keskus pääsi nostamaan Vuoden Bike Park 2024 -palkinnon.
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!
Porilaiset sen todistavat: 30 metriä on riittävä korkeusero monipuoliselle bike parkille.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

Bike park -ajotekniikkaa, osa 4: Mutkien ajaminen

Ajovinkit

Bike park -ajotekniikkaa, osa 2: Vauhdin kontrollointi

Ajovinkit

Bike park -ajotekniikkaa, osa 1: Ajoasento

Ajovinkit