Hiihdonopettajan vinkit: näin herätät suksituntuman

Suksituntumaa kannattaa hakea helpossa rinteessä.
Suksituntumaa kannattaa hakea helpossa rinteessä.

Etenkin kauden ensimmäisinä mäkipäivinä voi suksituntuma olla vähän hukassa. Esittelemme viisi helppoa ja toimivaa harjoitetta, joiden avulla suksituntuma palautuu nopeasti ja laskeminen sujuu jälleen.

Suksituntuma on yksi sujuvan laskettelun peruskivistä. Jos takana on pitkä tauko laskettelusta, saattaa suksituntuma olla hukassa ja lasku tuntua huteralta.

Talman hiihtokoulun johtaja Aleksi Vesimäki näyttä toimivat harjoitteet suksituntuman herättämiseen. Kaikkia harjoitteita voi tehdä pienessäkin alkeisrinteessä.

Perusasento kuntoon

Tauon jälkeen saattaa laskuasento olla vähän unohduksissa, joten se on heti alkuun hyvä muistutella mieleen.

Ota tukeva hartianlevyinen asento ja hae monoissa läppätuntumaa nojaamalla eteenpäin. Pyöristä hieman selkää ja tuo kädet eteen. Perusasennon voi hyvin hakea tasaisella maalla paikallaan seisten. Toista muutaman kerran ja sitten vaan menoksi!

Perusasennossa haetaan ”läppätuntumaa”, eli painetaan polvia riittävästi eteenpäin.
Perusasennossa haetaan ”läppätuntumaa”, eli painetaan polvia riittävästi eteenpäin.

Suvat pystyyn ensimmäisillä mutkilla

Nostamalla sauvat pystyyn eteen huomaa helposti, mikäli laskuasento ei ole aivan kunnossa. Myös käsien asento löytyy näin hyvin, laskiessa kun pitäisi aina näkyä omat kädet edessä.

Laskemalla muutaman laskun sauvat pystyssä voit myös seurata miten ylävartalo elää laskussa. Jos esimerkiksi sauvat lähtevät kaatumaan eteenpäin, niin todennäköisesti yläkroppa on liian kumarassa.

Pystyyn nostetut sauvat paljastavat ylävartalon heilumisen.
Pystyyn nostetut sauvat paljastavat ylävartalon heilumisen.

Suksituntuma löytyy yhdellä suksella

Suksen kuljettamiseen ja kääntämiseen tarvittavaa tasapainoa voi herätellä muistiin laskemalla yhdellä suksella. Tasapainoharjoituksen lisäksi yhdellä suksella laskemisessa saa harjoiteltua tehokkaasti myös molempien kanttien käyttöä.

Voit jättää toisen suksen hissin ala-asemalle tai vain nostaa reilusti toista jalkaa käännöksen aikana.

Voit pitää molemmat sukset jalassa ja nostaa toista reilusti ylös, tai vaihtoehtoisesti jättää toisen suksen hissin ala-asemalle.
Voit pitää molemmat sukset jalassa ja nostaa toista reilusti ylös, tai vaihtoehtoisesti jättää toisen suksen hissin ala-asemalle.

Laskeminen takaperin

Monipuolista suksituntumaa voi hakea myös laskemalla takaperin. Käännä yläkroppaa laskusuuntaan ja aloita rauhallisesti. Voit laskea koko laskun katsomalla samalta puolelta tai voit kääntää katseen suunnan käännösten mukaan. Varmista kuitenkin, että tiedät koko ajan mitä edessä tapahtuu!

Myös takaperin laskiessa on katse pidettävä menosuuntaan.
Myös takaperin laskiessa on katse pidettävä menosuuntaan.

Ensimmäiset liukumiset putkella

Rinteistä löytyy pressejä ja putkia. Niissä on hauska ja helppo kikkaillen hakea entistä parempaa suksituntumaa ja laskufiilistä. Pressissä liukuessasi vie painopiste alaspäin ja hae tasapainoinen sekä rento asento.

Ensimmäisillä kerroilla kannattaa liukua sukset pressin suuntaisesti. Kun suksituntuma on löytynyt, voit kokeilla liukumista poikittain tai siirtyä astetta haastavampien putkien päälle.

Valitse ensimmäisiin liukumisiin tasainen pressi. Alkuun kannattaa laskea sukset pressin suuntaisesti ja vasta sitten kokeilla liukumista kuvan mukaisesti poikittain.
Valitse ensimmäisiin liukumisiin tasainen pressi. Alkuun kannattaa laskea sukset pressin suuntaisesti ja vasta sitten kokeilla liukumista kuvan mukaisesti poikittain.

Hiihtokoulujen aikataulut ja kurssit, sekä hiihtokeskusten rinnetiedot löydät Ski.fi:n Hiihtokeskukset ja -koulut sivuilta.

lue lisää