Hiihtokeskusbarometrin mukaan hissilipunmyynti on vudoen 2010 ensimmäisellä hiihtolomaviikolla lähes eurolleen toissavuoden tasolla. Viime vuoden ennätyskauteen verrattuna myynti laski keskimäärin seitsemän prosenttia, kävijämäärä laski vastaavasti kahdeksan prosenttia. Säällä on suuri vaikutus rinteeseen lähtemiseen, alkuviikon pakkanen puraisi kymmenen prosentin loven Pohjois-Suomen matkailukeskusten hissilippumyyntiin.
”Hiihtokeskuksissa käynnistyi supersesonki, joka jatkuu pääsiäiseen. Ensimmäinen hiihtolomaviikko on erittäin tärkeä kevään onnistumisen indikaattori. Numeroiden valossa näyttää siltä, että koko perheen harrastuksen suosio on pitänyt haastavissakin olosuhteissa pintansa”, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.
Luminen talvi on innostanut suomalaiset talviurheilun pariin. Välineet ja varusteet on käytännössä myyty loppuun ja hiihtokeskusten kävijämäärät ovat kasvusuunnassa. Useimmista hiihtokeskuksista löytyvät kattavat vuokraamopalvelut niille, jotka haluavat kokeilla uudenaikaisia välineitä rinteessä. Hiihtokoulu tarjoaa helpon tien aloittaa uusi harrastus ja on samalla toimiva palvelu myös ruostuneiden taitojen petraukseen.
”Vaikka etukäteen epäiltiin, että etelän poikkeuksellisen hyvä lumitalvi romahduttaisi pohjoisen laskijamäärät, voi ensimmäisen hiihtolomaviikon tuloksiin olla enemmän kuin tyytyväinen”, toteaa toiminnanjohtaja Tollet. ”Tasainen harrastajamäärän kasvu on toiminnan pitkäjänteiselle kehittämiselle erinomaisen hyvä lähtökohta”, hän jatkaa.
Kevään uhkakuvana nähdään AKT:n mahdollisen lakon käynnistyminen sekä sen vaikutukset kotimaan matkailuun. Toimialalla toivotaankin tilanteen nopeaa normalisoitumista.