Vuoden 2011 hiihtolomien toimialabarometrin mukaan hissilipun myynti on pysynyt lähes eurolleen vuoden takaisella tasolla. Euromääräinen myynti kasvoi 0,6 prosenttia. Barometrin kymmenen hiihtokeskusta edustavat toimialaa kattavasti sekä kooltaan että sijainniltaan.
”Laskettelun suosio on pysynyt korkeana erityisesti perheiden parissa, sillä eri-ikäiset ja -tasoiset laskijat voivat harrastaa yhdessä ja kaikki viihtyvät”, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.
Ensimmäisen hiihtolomaviikon hyydytti pakkanen, mutta toinen viikko oli jo odotusten mukainen. Hiihtokeskukset odottavat maaliskuuta edelleen luottavaisena ja kausi jatkuu Pohjois-Suomessa pitkälle vappuun saakka. Myös vilkas väline- ja varustekauppa ennakoi, että asiakkaat ovat liikkeellä myös tulevina vuosina.
”Hiihtokeskuksissa panostetaan lapsiperheisiin. Lasten lasketteluharrastus on lisääntynyt merkittävästi, hiihtokouluryhmät ovat täyttyneet kaikkialla innokkaista oppilaista. Hiihtokeskukset toteuttavat Suomessa samansisältöistä Werneri -konseptia, joka helpottaa palvelun ostoa”, toteaa Tollet.