Talousahdingosta huolimatta laskettelu on pitänyt pintansa perheen yhteisenä harrastusmuotona. 2009 hiihtokeskusten hissilipunmyynti kasvoi 13 prosenttia vuoden takaisesta ja kävijämäärät samana aikana arviolta 9 prosenttia. Suomen rinteissä vieraili talven aikana yhteensä 2,8 miljoonaa päiväkävijää.
”Etelä-Suomi kasvatti osuuttaan tänä talvena 11 prosentista aina 16 prosenttiin. Keski-Suomen markkinaosuus kasvoi hieman 23 prosenttiin ja Pohjois-Suomen osuus tasaantui 67 prosentista 61 prosenttiin”, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.
Talviset olosuhteet vaikuttavat vuosittaiseen vaihteluun eniten, mutta nyt onnistuttiin palaamaan kolmen vuoden takaiselle kasvukäyrälle. Vilkas talvi on ollut suuri helpotus yrittäjille.
”Synkistyvät talousuutiset eivät vielä ole näkyneet rinteiden ydinpalvelussa. Yritysvieraiden osuuden pieneneminen näkyy kuitenkin lisäpalveluiden myynnissä. Laskettelumatkalle lähdetään, mutta paikalliskulutuksesta tingitään”, toteaa Tollet.
Urheiluvarustemyynti ja lasketteluvälineiden vuokraustoiminta ovat sen sijaan menestyneet pääosin odotusten mukaan. Myynti on siirtynyt sinne, missä tuotteita voi testata ennen ostoa. Urheilukauppiaat ovatkin olleet sesonkiin varsin tyytyväisiä.
”Kulutuskysyntää on entistä vaikeampi ennakoida, mutta oletamme laskettelun suosion pysyvän entisellään. Hiihtokeskuksissa kuitenkin varaudutaan siihen, että ensi talvi tulee olemaan haastavampi. Tulevan talven olosuhteita ei pysty ennustamaan, mutta hiihtokeskuksilla on ilmastonmuutoksessa keskeinen rooli varmana talviharrastepaikkana. Uusi lumi tehdään keskuksissa joka vuosi”, Tollet muistuttaa.
Laskettelukausi jatkuu yhä. Levillä lasketaan äitienpäivään ja Rukalla kesäkuun puoliväliin saakka.