Hiihtokeskukset ovat pitäneet pintansa perheiden kotimaisina talvimatkakohteina kaudella 2009-2010. Tänä vuonna pääsiäinen ajoittui kalenterissa varsin aikaiseen ja asiakasmäärät ovat yleisestä taloustilanteesta huolimatta pysyneet erittäin hyvinä. Pääsiäisen myynti kasvoi ennakko-odotusten mukaisesti.
”Pääsiäinen on matkailukeskusten supersesonki ja jo sitä edeltävä viikko ennakoi hyvää. Vaikka säät eivät olleet parhaat mahdolliset, päästiin hiihtokeskuksissa asiakasmäärillä mitattuna viime vuoden tasolle ja myynti kasvoi keskimäärin 5 prosenttia”, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.
Pääsiäinen on vuoden vilkkain lomasesonki. Pohjois-Suomen osuus toimialan liikevaihdosta nousi barometrin mukaan 77 prosenttiin ja kausi jatkuu edelleen intensiivisenä. Lumiset rinteet pidetään auki aina vappuun saakka useimmissa Keski- ja Pohjois-Suomen hiihtokeskuksissa.
”Toimialamme odottaa hissilipun myynnin nousevan 50 miljoonan euron tuntumaan. Nollakasvu on nykyisessä taloustilanteessa yrittäjille iso helpotus. Etelä-Suomen hiihtokeskukset parantavat tuloksiaan kymmeniä prosentteja, mikä on vahva indikaattori harrastajamäärän tasaisesta kasvusta. Tästä hyötyvät kaikki hiihtokeskusten verkostossa toimivat”, toteaa Tollet.