Joulukauden 2013 hissilippujen myynti väheni koko maassa 2 prosenttia verrattuna vastaavaan ajanjaksoon viime talvena, jolloin säätila olikin optimaalinen. Myynti oli kuitenkin noin 7 prosenttia viiden edelliskauden keskiarvoa parempi. Pohjois-Suomessa hissilippujen myynti kasvoi 13 prosenttia viime kauden vastaavaan ajankohtaan verrattuna. Keski-Suomessa oli puolestaan laskua 27 prosenttia ja Etelä-Suomessa peräti 77 prosenttia.
Viiden edelliskauden keskiarvoon verrattuna myynti kasvoi Pohjois-Suomessa 19 prosenttia, kun taas Keski-Suomessa laskua oli 17 prosenttia (Etelä-Suomen vertailuluku puuttuu). Keski- ja Etelä-Suomen myynnin pieneneminen johtuu yksiselitteisesti säätilasta. Osa keskuksista ehti aukaisemaan rinteensä alkukaudella, mutta lämpimän sään vuoksi suurin osa keskuksista joutui sulkemaan kaikki rinteet tai ainakin vähentämään avointen rinteiden määrää.
”Odotamme innolla kunnon talven tuloa. Alkukausi on ollut haasteellinen, mutta Suomen hiihtokeskuksissa tähän on totuttu, vuodet eivät muistuta toisiaan”, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Anne Larilahti. ”Onneksi viime vuosina on panostettu vahvasti lumetukseen, joten kun elohopea alkaa pysytellä nollan paremmalla, eli pakkaspuolella, saamme rinteet nopeasti auki.”
Kansainvälisten vieraiden määrä jatkaa kasvuaan. ”Matkailu on Suomelle tärkeä vientituote, ja hiihtokeskukset talvimatkailun vetureina kantavat vastuunsa palveluiden kehittämisessä ja kansainvälisessä markkinoinnissa”, Larilahti jatkaa.
Loppuviikoksi on ennustettu pakkasia, joten rinteitä on avautumassa jälleen lisää myös Keski- ja Etelä-Suomen keskuksiin.