Yöjuna kuljettaa hiihtäjän vaivatta pohjoisen hangille

Yöjunien suosio kasvaa ympäri Eurooppaa. Ympäristötietoisuuden lisäksi suosion takana on niihin liitetty seikkailun tunne sekä kiireettömyys. Onneksemme Suomessa junat kuljettavat yhdessä yössä Lapin runsaslumiseen talveen.

Junamatkassa Lappiin houkuttaa vaivattomuus ja pieni seikkailuhenkisyys. Kuva: VR Group

Yöjuna on hyvä valinta Lapin hiihtokeskuksiin matkaaville. Reissureppu ja suksipussi hyttiin, takki naulaan ja ravintolavaunuun iltapalalle. Kello lähentelee puolta kymmentä, kun suuntaan takaisin hyttiini lihapullat ja perunamuusin syötyäni. Vielä yksi jakso Netflixiä ja hampaiden pesu, jonka jälkeen annan raiteiden vaimean kolinan vaivuttaa itseni uneen. Aamulla kun herään, ovat etelän sateet vaihtuneet pohjoisen lumikinoksiin. Hiihtoreissu voi alkaa!

Auto kyytiin tai bussilla rinteeseen

Suomen yöjunat perustuvat käytännössä yhdelle reitille, joka alkaa Helsingistä ja päättyy joko Kolariin tai Rovaniemen kautta Kemijärvelle. Turusta pääsee myös vaivattomasti yhdellä vaihdolla Tampereella yöjunaan omaan punkkaan nukkumaan. Reittiaikatauluja pääset vilkuilemaan VR:n sivuilta.

Yöjunat ovat myös autojunia, joten oman auton mukaan ottaminen on mahdollista, mutta pääteasemilta on hyvät linja-autoyhteydet suoraan suurimpiin hiihtokeskuksiin.

Voit varata joko pelkän makuupaikan kahden hengen hytistä tai kokonaisen hytin itsellesi ja matkakumppanillesi. Perheille löytyy isompia ja yhdisteltäviä hyttejä.

Reissu menee nopeasti nukkuen

Tällä reissulla varasin hytin kokonaan itselleni, sillä töiden ja kavereiden näkemisen väliin halusin 12 tuntia täysin omaa aikaa. Junat lähtevät etelästä liikkeelle illansuussa, mikä mahdollistaa päivän tehokkaan käyttämisen vaikkapa pakkaamiseen.

Vaunu- ja hyttityypistä riippuen on hytissä vaihtelevasti tilaa matkatavaroille. Oma pesuallas ja pieni pyyhe pitävät huolen, että hampaiden pesu ja muut pienet illan ja aamun askareet voi hoitaa omassa hytissä, ja odottaapa siellä myös pullolliset vettä jokaisella makuupaikalla! Käytävän päässä sijaitsevat vessat ja suihkut, kukin omissa tiloissaan.

Uusissa vaunuissa on kattavat wifit ja useita pistokepaikkoja. Vanhemmissa vaunuissa sen sijaan wifiä ei ole ja pistokepaikkojakin on vähänlaisesti. Se ei välttämättä ole liian suuri ongelma, jos myötäilee yöjunan perimmäistä ideaa ja nukahtaa yhtä nopeasti kuin minä!

Yöjuna on rentoa reissaamista

Kävin siis vatsa täynnä ja hetken lempisarjaa katsottuani yöpuulle. Aamulla heräilin rauhassa ja ihailin ikkunasta vaihtuvaa valkoista maisemaa. Mieleni alkoi pikkuhiljaa lipsua kohti tulevan viikon laskuhetkiä.

Mainos:

Ehdin vielä hyvin hakea aamukahvin ravintolavaunusta ja nautiskella loppumatkan kiireettömästä reissaamisesta. Kolarissa nousin tavaroineni ulos junasta, suuntasin parkkipaikalle ja menomatkan viimeisen osan jälkeen suuntasinkin suoraan rinteeseen.

Junamatkailu on kivaa! Maata pitkin mukavasti matkustaessa saa nauttia vaihtuvista maisemista, hengähtää hetken pysäkkien välillä ja tutustua kanssamatkustajiin ravintolavaunussa.

Pysy ajan tasalla alamäkimaailman tapahtumista, tilaa Ski.fi-uutiskirje!

Keskusuutiset

6.11.2020

Päivitetty 14.10.2025

Teksti: Ville Sormunen

Luetuimmat

Ski.fi-kortti: kaksi laskee, yksi maksaa

Hiihtokeskukset avoinna lakosta huolimatta

Investoinnit eivät vie Iso-Syötteen keskittymistä olennaiseen: tunturi on etenkin laskettelijoille ja pyöräilijöille tehty. Varsinkin Syötteen parkit ovat tästä erinomainen todiste.

Iso-Syöte: entistäkin suurempi, kattavampi ja parempi

Lumilautailu on hauskaa ja osaavilla helpon näköistä. Katso myös jutussa olevat Wernerin lumilautakoulun videot!

Opi lumilautailun alkeet helposti

Toimitusjohtaja, Ruka ja Pyhä, laskettelemassa.

Ruka ja Pyhä: Vastuullinen kasvu pitää tunturit elinvoimaisina

Katso kaikki uutiset

Mainos:
Mainos:

Tilaa ski.fi uutiskirje

Kaikki laskettelusta, lumilautailusta ja Suomen hiihtokeskuksista. Uutiskirje ilmestyy kaudella kaksi kertaa kuukaudessa.

Olen lukenut tietosuojaselosteen ja hyväksyn ehdot.

Siirry takaisin sivun alkuun