Messilä 18.12.2024

Autossa suksesta voi tulla ohjus – kiinnitä tavarat huolella

Kiinnittämättömät lasketteluvarusteet voivat törmäystilanteessa muuttua tappaviksi esineiksi.

Hiihtolomasesonki on kohta kuumimmillaan ja monet perheet pakkaavat auton täyteen tavaraa ja lähtiessään hiihtolomalle laskettelemaan. Turhan usein tavarat kuormataan autoon huolettomasti ja esimerkiksi auton sisätiloissa kuljetettavia suksia tai muita tavaroita ei kiinnitetä mitenkään. Vaarattomankin tuntuiset tavarat aiheuttavat suuren vaaran äkkipysähdyksessä.

Autoliito testasi mitä tapahtuu, kun huolimattomasti kuormatulla autolla joudutaan kolariin. Testissä autossa oli kahden matkustajan lisäksi kaksi 25 kilon painoista matkalaukkua, neljä suksiparia, kahdet laskettelumonot ja kaksi laskettelukypärää eli melko maltillinen määrä tavaraa. Yhteensä kuorma painoi 84 kiloa. Jotta sukset mahtuivat auton sisätiloihin, takapenkin selkänoja piti osittain kaataa. Sukset, kypärät ja matkatavarat laitettiin tavaratilaan, mutta niitä ei kiinnitetty mitenkään.

Kolaritestissä auto törmäsi esteeseen 50 km/h nopeudella. Vaikka vauhti ei ollut kova, esineet muuttuivat kolaritilanteessa hengenvaarallisiksi ohjuksiksi. Sukset ja muut tavarat osuivat hetkessä etuistuinten selkänojiin aiheuttaen voimakkaan kuormituksen matkustajien selkärangalle. Kypärät ja monot lentelivät hallitsemattomasti ympäri autoa ja lopuksi yksi mono osui kuljettajaa päähän. Jos tilanne olisi oikea, kuljettaja ja etumatkustaja olisivat saaneet todennäköisesti vakavia, jopa kuolettavia vammoja.

”Testi osoitti kuinka tärkeää tavaroiden huolellinen kuormaaminen on. Melko pienikin esine muuttuu äkkipysähdyksessä satojen kilojen moukariksi. Painavat tavarat pitää kiinnittää kuormaliinoin tai vaikka auton omilla turvavöillä paikoilleen varsinkin, jos takapenkin selkänojasta osa on kaadettuna. Painavimmat laukut on hyvä sijoittaa kiinni takapenkin selkänojaan ja jos laskettelumonot eivät mahdu tavaratilaan, voi ne laittaa tiiviisti vaikka takajalkatilaan, jotta ne eivät pääse helposti liikkeelle”, Autoliiton koulutuspäällikkö Teppo Vesalainen toteaa.

Katso alla olevasta Autoliiton YouTube-kanavan videosta kuinka kiinnittämättömät lentävät autossa törmäystilanteessa.

 

Artikkeli on tehty yhteistyössä Autoliiton kanssa. Autoliitto on yksitysiautoilijoiden edunvalvoja. Lue jäsenyydestä lisää Autoliiton sivuilta.

Artikkelia muokattu:

Luitko jo nämä?

Granibacken ei tyydy nostalgiakylpyyn, vaan haluaa kehittyä. Uutta kaudelle 2024–2025 on säilölumi ja uusi lasten alue.
Laskuaika kannustaa mäkeen yhdessä perheen tai kavereiden kanssa. Laskiessa ulkoilmassa vietetty aika lisääntyy ja ruutuaika vähenee
Ylläksen Kesänkitunturilla rakkakivikko on vielä laajalti näkyvissä, mutta Pirunkurun pohjalle ja sen maljamaiselle yläosalle lunta on jo kerääntynyt ympäröivää maastoa enemmän. Järkeviä laskulinjoja ei löydy kuitenkaan vielä mistään.
Vuodenajat ovat sinänsä armollisia, että laskeminen ei luonnonlunta vaadi. Rinteet saadaan laskukuntoon jo pikkupakkasilla tehokkaiden lumetusjärjestelmien avulla. Entistä useammissa keskuksissa apuna on myös edelliseltä kaudelta säilötty lumi.
Merkittyjen rinteiden läheisyydestä löytyy upeita metsiä. Yksi tunnetuimmista ja suosituimmista Pyhän metsistä on Jackson. Kuva: Jaakko Posti
Ski.fi:n joulukalenteri arpoo joka adventti laskettelijoita ja lautailijoita ilahduttavia paketteja.
Ellivuori kehittyy nyt vauhdilla. Kauden 2024–2025 merkittävin uudistus on ravintolan ja vuokraamon kattava päärakennus.
Sappeeta kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaan. Saadun palautteen perusteella parkkia muokataan kaudelle 2024–2025 entistäkin paremmaksi.
Saariselkä on saamelaisalueella ja Lapin kultamailla. Luontoelämyksen täydentää Urho Kekkosen kansallispuisto.
Antti Autti nousee Skiexpon lavalle kertomaan leffaprojekteistaan sekä vapaalaskusta Suomessa. Kuva: Jaakko Posti

Lumilautaliiton uusimmat

Lue lisää

Ski Patrol edistää rinneturvallisuutta

Keskusuutiset

Näin onnistuu hiihtomatka turvallisesti

Vinkit

Huolletut sukset, iloinen laskija

Välineet