Levi 12.11.2024

Vältä (turhat) kaatumiset maastopyörällä

”Jokainen voi itse vaikuttaa riskeihin ja niiden toteutumiseen”, muistuttaa bikepark-ohjaajien kouluttaja AP Laiho. ”Jokainen voi itse vaikuttaa riskeihin ja niiden toteutumiseen”, muistuttaa bikepark-ohjaajien kouluttaja AP Laiho.
Maastopyöräilyssä, kuten monissa muissakin vauhdikkaissa lajeissa, on joskus vaikea välttää kaatumista. Pannuja ei kannata liikaa pelätä, mutta turhia kaatumisia on helppo välttää. Huomioi nämä seitsemän vinkkiä ja ajaminen jatkuu hauskana huomennakin!

Onko maastopyöräily vaarallista? Pääsääntöisesti ei, vaikkakaan tyhjentävää vastausta on mahdotonta antaa: jokainen meistä voi itse vaikuttaa riskeihin ja niiden toteutumiseen. Kyse on hyvin pitkälti omasta toiminnasta ja asenteesta. Bike park -ohjaajien kouluttaja AP Laiho listasi seitsemän turvallisuusvinkkiä bike park -ajoon.

Lue myös: FMBIA on osaavan bike park -ohjauksen tae

1. Pidä välineet kunnossa

Toimivat ja tarkoituksenmukaiset välineet ovat bike park -ajossa kaiken a ja o. Niinpä tarkista välineiden kunto aina ennen ajoa. Toivatko jarrut? Onko renkaissa sopivasti ilmaa? Onko renkaan akseli kuljetuksen jälkeen varmasti kunnolla paikoillaan? Vaikka olisit minkälainen velho pyörän päällä, välinerikko saattaa tulla niin yllättäen, ettet ehdi kissaa sanoa. Niinpä pidä välineet aina kunnossa. Jos jokin mietityttää, tarkista ja korjaa tarvittaessa.

2. Aloita maltilla

Alkuverryttely ei kaikkien mielestä ole se trendikkäin juttu, mutta erittäin tärkeää myös ennen bike park -ajoa. Hae tuntumaa askel askeleelta, jotta niin lihakset kuin ajotuntumakin ehtivät heräillä päivän seikkailuihin. Rullaile ensin muutama rani helppoa flow-pätkää ja lisää vauhtia vähitellen. Muutenkin, jos haluat ajaa reippaasti, on hyvä idea ajaa reitti ensin läpi rennosti ja sitten vasta aggressiivisemmin.

3. Tutustu reitteihin

Erittäin keskeinen osa riskien hallintaa – ja sujuvaa ajamista – on reittiin tutustuminen. Tavallisella reitillä tähän riittää radan rullailu läpi, mutta yksittäisissä haastavimmissa kohdissa, kuten hyppyreissä, dropeissa ja kivikoissa, voi olla tarpeen pysähtyä ja tutustua paikkaan tarkemmin. Pysähdy aina sivuun ajolinjalta ja sellaiseen paikkaan, jossa sinut voi nähdä. Kiipeä ylöspäin vain radan sivussa ja ota muut huomioon, kun palaat radalle.

4. Huomioi olosuhteet

Vaikka reitti sinällään olisi sinulle tuttu, ota myös vallitsevat olosuhteet huomioon. Sivutuuli isoissa hypyissä voi viedä sinulta tasapainon ja vastatuuli vauhdit. Märkä keli tekee (usein) radasta liukkaan, mutta se ei silti ole ainoa sateen tuoma haaste: sade voi vaikuttaa myös esimerkiksi näkyvyyteen ja saada aikaan reitin kulumista, kuten vesiuria. Toisaalta myös kuivuus voi tehdä tepposensa: kuivana höttönä pölyävä hiekka voi sekin olla liukasta.

5. Lisää haastetta asteittain

Hyvin suunnitellun bikeparkin rakentamisessa on otettu huomioon progressio: helpommasta suorituspaikasta voi edetä vaikeampaan. Esimerkiksi hyppyjen ja droppien haastavuutta on hyvä lisätä askel askeleelta – vaikka olisit sen ison hypyn jo aiemmin hypännytkin. Aja ensin vastaava pienempi feature ja haasta vasta sitten omia rajojasi.

6. Tiedosta ulkoiset paineet

Kodak-kuume ei filmin häviämisen seurauksena ole kadonnut mihinkään – päinvastoin. Yliyrittäminen kuvia ja videoita varten on selvä riski. Samanlaista yliyrittämistä ja ulkoisia paineita voi aiheuttaa myös esimerkiksi Strava. Kun mahdolliset tykkäykset ja KOM:it sumentavat omaa päätöksentekoa, liikutaan riskirajoilla. Tämä kannattaa tiedostaa omassa ajossa.

7. Huomioi oma olotila

Vireystila muuttuu päivän aikana, nälkä alkaa painaa ja ajatuskin karkailla. Pidä siis huoli tauoista, energiasta ja juomisesta päivän aikana ja tunnista väsymisen merkit. Aja pyörä parkkiin jo ennen kun kädet eivät enää pysy tangossa ja sormet eivät jaksa puristaa jarruja. ”Ehkä vielä yksi mäki” kannattaakin tulkita niin, että eiköhän ajopäivä ollut siinä. Lisää hauskaa voi pitää huomennakin.
 
Myös yhteiset pelisäännöt lisäävät bike park -turvallisuutta. Tutustu sääntöihin katsomalla alla oleva video.

Luitko jo nämä?

Sappeeta kehitetään asiakkaiden toiveiden mukaan. Saadun palautteen perusteella parkkia muokataan kaudelle 2024–2025 entistäkin paremmaksi.
Saariselkä on saamelaisalueella ja Lapin kultamailla. Luontoelämyksen täydentää Urho Kekkosen kansallispuisto.
Antti Autti nousee Skiexpon lavalle kertomaan leffaprojekteistaan sekä vapaalaskusta Suomessa. Kuva: Jaakko Posti
Levin talvi on ennätyspitkä. Laskettelukausi alkoi 4.10.2024 ja kauden viimeiset kurvit on tarkoitus piirtää rinteeseen 18.5.2025.
Talma on parkkilaskijoiden suosiossa. Keskuksen toimitusjohtaja Aleksi Vesimäki testaamassa reilien luistoa.
Vihti Ski Centerin toimitusjohtaja Sami Uotila on panostanut lumeen ja lumetusjärjestelmiin. Laskettelukausi 2024–2025 on tarkoitus käynnistää säilölumen avulla jo lokakuussa.
Tästäkin voi laittaa vielä paremmaksi. Rukan suosittu parkki on muokattu vastaamaan maailmancupin vaatimuksia.
Ylläksen bike parkissa näkyy ammattitaito, tyyli ja laatu, ja sen takia keskus pääsi nostamaan Vuoden Bike Park 2024 -palkinnon.
Mikä bike park ansaitsee halutun ja himoitun palkinnon? Osallistu valintaan ja voit voittaa kausikortin!
Porilaiset sen todistavat: 30 metriä on riittävä korkeusero monipuoliselle bike parkille.

Lumilautaliiton uusimmat

Ski Sport Finlandin uusimmat

Lue lisää

”Pitkälle pärjää maalaisjärjellä”, videolla bike park -sääntöjä esittelevä Riku Mertala muistuttaa. ”Ennen kaikkea katsokaa minne ajatte tai pysähdytte!”

Bike park -säännöt haltuun hauskan videon avulla

Ajovinkit
Elise Kulmala ajaa itse paljon. Valmennuksessa hän kiinnittää paljon huomiota kolmeen asiaan: ajoasentoon, vauhdin kontrollointiin ja katseeseen. Kuva: Tiia Nyholm

Kokenut bike park -ohjaaja Elise Kulmala: ”Ensin turvallisuus, sitten nopeus.”

Ajovinkit
Matti Lehikoinen on Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen FMBIA-kouluttaja ja toinen koulutusohjelman rakentajista.

Alamäkipyöräily on helpompaa kuin kuvittelit – Matti Lehikoinen kertoo vinkit alkuun

Ajovinkit