Hiihtokeskukset ovat pysyneet vetovoimaisina kotimaisina talvimatkakohteina. Vuoden 2009 pääsiäissesonki ajoittui kolme viikkoa myöhäisempään ajankohtaan, jonka vuoksi osa hiihtokeskuksista oli jo kiinni. Lomakeskukset onnistuivat kuitenkin houkuttelemaan väkeä odotustensa mukaisesti. Asiakasmäärät ovat pysyneet toistaiseksi varsin hyvinä.
”Hiihtokeskuksissa voidaan olla tyytyväisiä, vaikka pääsiäispyhien myynti notkahtikin viidenneksen viime vuodesta. Ero johtuu tänä vuonna pyhien myöhäisestä ajankohdasta eli tulos oli odotusten mukainen. Kausi kuitenkin onnistuu hyvin. Toimialan odotetaan pääsevän 47 miljoonan euron hissilipun myyntiin, joka on 6 prosenttia edellisvuotta parempi tulos”, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.
”Synkistyvät talousuutiset eivät ole lamauttaneet kotimaisia laskettelijoita. Tosin oheispalvelujen tarjoajat ovat joutuneet sopeuttamaan toimintaansa. Kysynnän väheneminen näkyy muun muassa hiihtokouluissa ja vuokraamoissa. Myös hissiyhtiöillä on epäilemättä ensi talvena haastava kausi – palveluja ja toimintaa kehitetään kaikesta huolimatta pitkällä tähtäimellä”, vakuuttaa Tollet.