Ensilumenlatu on Himoksen alueen merkittävin investointi kaudelle 2021–2022, mutta se ei tokikaan ole jämsäläisvuoren ainoa uudistus. Uudella ladulla viihtyvien lisäksi Himos hemmottelee muun muassa parkkilaskijoita ja sähköautoilijoita.
”Maaastohiihdon suosio on kasvanut ja moni laskettelija haluaa myös ladulle. Ensilumenladun myötä Himoksella pääsee nyt heti kauden alussa lumille myös ne perheenjäsenet, jotka eivät halua rinteeseen”, Himos-Yhtiöt Oy:n toimitusjohtaja Elsi Ojala kertoo.
Hiihtokausi avataan valaistulla ensilumenladulla marraskuun alkupuolella. Säilölumi riittää ensimmäisenä talvena kilometrin pituisen, noin kahdeksan metriä leveän, kahteen suuntaan hiihdettävän baanan valmistamiseen.
Ensilumenladun latupohjalla on pituutta 1,7 kilometriä ja se ulottuu länsirinteiltä pohjoisrinteille. Ladun varrella on laavu. Hiihtolenkki pitenee sitä mukaa, kun lumetuskelit sen sallivat. Tulevina talvina lunta säilötään niin paljon, että latu saadaan avattua koko pituudeltaan heti, kun lumen levittäminen on järkevää.
”Ladun rinnalle on rakennettu lumetusjärjestelmä. Se vastaa täysin laskettelurinteiden infraa. Lumetuksella varmistetaan ladun hiihtokuntoisena pysyminen säilölumen levittämisen jälkeen”, Himos-Yhtiöiden liiketoimintajohtaja Jouni Ojala tarkentaa.
Ensilumen ladulle myydään kausikortteja ja päivälippuja.
Lisää tehoja lumetusjärjestelmään
Himoksen lumetusjärjestelmä on nyt entistäkin tehokkaampi. Kaksitoista uutta puhallintykkiä ja kymmenen uutta hybriditykkiä tarkoittavat sitä, että laskukausi saadaan avattua nopeammin ja sitä että laskualue laajenee ripeämmin.
”Mitä tehokkaampi lumetusjärjestelmä, sitä ekologisempi lumi. Tehokkaampi lumetusjärjestelmä säästää energiaa ja rahaa. Koska lumetuskapasiteetti kasvaa, pystymme hyödyntämään pakkaset tehokkaammin”, Jouni Ojala perustelee.
Himoksella saadaan samanaikaisesti päälle yli 80 lumitykkiä.
Parkkimanageri hioo laskupaikat huippuiskuun
Hemmottelua on luvassa myös parkkilaskijoille. Tulevana talvena käytössä ovat samat kolme parkkia kuin menneinä talvina, mutta entistä ehompina.
Länsirinteiden Murrin Streettikselle ja pohjoisrinteiden Mountain Dew Reil Parkkiin saadaan uutta rautaa: reilejä ja pressejä. Reiliparkin laskulinja on muokattu entistä jouhevammaksi ja parkki on saanut lisää valaistusta.
Länsirinteiden Mountain Dew Snow Park pyhitetään boxeille.
Parkkien suunnittelusta, rakentamisesta ja kunnossapidosta vastaa uusi parkkimanageri.
”Parkkimanageri seuraa suorituspaikkojen kuntoa ja ohjeistaa tamppareita. Tarvittaessa manageri käy itse kunnostamassa parkkeja. Näin pystymme entistä paremmin huolehtimaan siitä, että suorituspaikat ovat tip top säällä kuin säällä”, Jouni Ojala kertoo.
Länsirinteille asennetaan latauspisteitä sähköautoille
Hyviä uutisia sähkö- ja hybridiauton omistajille: Himoksen länsirinteille asennetaan vielä ennen kauden alkua sähköautojen latauspisteitä.
”Investointi on sijoitus tulevaisuuteen. Latauspisteitä on jo kyselty ja tulevina vuosina niiden kysyntä tulee entisestään kasvamaan, kun autokanta sähköistyy”, Elsi Ojala perustelee.
Uusien latauspisteiden lisäksi sähköautoilijat voivat edelleen käyttää karavaanarialueen sähkötolppia, joista lataaminen onnistuu auton omalla matkalaturilla.
Vuokraamosta saa Pusuja
Himos on ottanut välinevuokraamon valikoimaan Suomessa valmistetut Pusut. Puuppolan Suksen Pusuja saa myös testattavaksi länsirinteillä palvelevasta Test Centeristä.
Tuleva talvi on tapahtumarikas. Tammikuussa Himoksella järjestetään jälleen suuri testipäivä. Lasten Panda-pujottelut palaavat sunnuntaipäiviin. Sesonkipäivinä ohjelmassa on koko perheen laskukisoja. Lisäksi hiihtokoulu kehittää uusia ryhmäkursseja.