Kun verrataan myyntilukuja edellisen viiden kauden keskiarvoihin, kokonaismyynti kasvoi koko maassa 14 %. Pohjois-Suomessa hissilippujen myynti kasvoi 26 %. Keski-Suomessa laskua oli 15 % ja Etelä-Suomessa 10 % . Vaihtelut eri keskusten välillä olivat tavallista suurempia, sillä paikalliset sääolot vaikuttivat vahvasti ihmisten intoon lähteä ulkoilemaan.
Kansainvälisten vieraiden määrä oli jälleen huomattava. ”Venäläisiä matkailijoita tuli aiempia vuosia vähemmän, kuten oli odotettavissa, mutta vastaavasti muualta tulevien vieraiden määrä kasvoi. Hiihtokeskusten tekemä palveluiden kehittäminen, lumetusjärjestelmien parantaminen ja aiempaa voimakkaampi kansainvälinen markkinointi kantavat hedelmää”, sanoo Suomen hiihtokeskusyhdistys ry:n toiminnanjohtaja Anne Larilahti.
”Hiihtokeskukset ovat nyt saaneet rinteiden pohjat tykkilumella hyvään kuntoon aivan eteläisiä keskuksia myöten. Luonnonlunta toivomme tietenkin lisää – paitsi rinteisiin myös siksi, että lumi kaupungissa innostaa laskettelijoita tulemaan mäkiin myös iltaisin ja viikonloppuisin”, Larilahti jatkaa.