Australiasta Kanadan kautta paratiisiin – Rukan bike patrol Reece Hill

Reece Hill on ainakin kilometreillä mitattuna kulkenut pitkän matkan Rukalle, sillä australialaisen välietappi oli Kanadassa. Nyt maailmaa nähnyt Reece viihtyy töissään Rukan bike parkissa.

Reece Hill on kulkenut pitkän matkan australiasta Kanadan kautta Rukalle. Nyt hän sanoo olevansa paratiisissa.

Rukan bike park -tiimistä löytyy kansainvälistä osaamista, kun monitoimimiehenä, bike patrolina bike park -ohjaajana sekä osana bike park -tiimiä työskentelee australialainen Reece Hill (35).

Reece on kulkenut pitkän tien Rukalle. Liikunta-alan yliopisto-opinnot veivät miehen ensin Kanadaan, josta tie rakastumisen myötä toi muutaman välistopin kautta Rukalle.

Aurinkoon tottunut Reece kokee kaamoksen helpommaksi kuin valoisan kesän.

”Kanadassakin oli pimeää talvella, joten sen kanssa olen oppinut elämään. Se, että aurinko ei laske ollenkaan, on minulle paljon haastavampaa.”

Rukan bike parkissa töitä tehdessä Reece on huomannut myös eroja pohjois-amerikkalaisten ja suomalaisten ajajien välillä.

”Suomessa ollaan aika hiljaisia, mutta erittäin ystävällisiä. Kanadassa heitellään yläfemmoja tuntemattomien kanssa ja muutenkin iloitaan ylitsevuotavasti.”

Reittien huolto on osa Reecen työpäivää. Bike patrol tarkastaa Rukalla reitit joka aamu ennen hissien käynnistymistä.

Bike patrolin päivä on työntäyteinen

Mikäli työpäivä menee bike patrolin toimia hoidellessa, alkaa päivä pyörän selässä.

”Ennen reittien avautumista kierrän reitit sähköpyörällä. Poistan esimerkiksi kiviä reiteiltä ja muutenkin varmistan reittien kunnon. Siihen menee noin kaksi tuntia. Mikäli mitään erityistä ei ole ohjelmassa jatkan reittien hoitoa tai osallistun uusien reittien tekemiseen.”

Mainos:

Uusien reittien rakentamisessa huomioidaan myös niiden huolto. Reiteistä pyritään rakentamaan sellaisia, että ne ovat koneellisesti huollettavissa.

”Rakastan reittien rakentamista. Teemme reittejä, jotka houkuttelevat ajajan kokeilemaan jotain uutta, vähän rikkomaan rajojaan. Rukalla on erittäin hyvät puitteet tulla entistäkin monipuolisemmaksi matkailukeskukseksi. Omistajien tahto on muutakin kuin olla upea hiihtokeskus.”

Innokkaana pyöräilijänä Reece iloitsee lajin kehityksestä: ”Extreme-urheilusta on tullut laajemman väen harrastus helppojen reittien ansiosta.”

Pyörä vie ajan ja ajatukset

12-vuotiaana BMX-pyörän ohjaimista alkanut aktiivinen pyöräharrastus opetti hyppyreiden ja muiden kiinnostavien muotojen rakentamista. Myöhemmin pyörän rengaskoko kasvoi, runkoon ja etuhaarukkaan ilmaantui ajoa pehmentäviä jousituksia.

”Samalla myös hyppyreiden koko kasvoi. Silloin ei vielä ollut nykyisen kaltaisia bike parkkeja, joten suorituspaikat tehtiin itse. Se oli myös sosiaalista puuhaa, kun kavereiden kanssa ratoja rakennettiin, pyöriä rassattiin ja kimpassa ajettiin.”

Pitkään pyöräilyä harrastaneena hän pitää hyvää huolta pyörästään, siis todella hyvää huolta. Reecen kymmenen vuotta vanhassa pyörässä ei ole muuta alkuperäistä kuin runko. Komponentit on laadun lisäksi valittu myös väritykseltään yhteensopiviksi.

”Saatan istua netissä päiväkausia ja miettiä minkälaisen osan pyörääni tilaan. Fiksaan pyörääni jatkuvasti. Reissuelämän myötä minulla on suurempi työkalulaatikko kuin kenkälaatikkoni. Pyörää laitan keittiössä, onneksi minulla on kärsivällinen puoliso.”

Pelkkään kokemukseen ei Reecen ulkoilma-aktiivisuus pohjaudu, vaan hän on opiskellut aihetta aina yliopistossa saakka.

”Yliopistossa opiskelin ensin fyysistä urheiluvalmennusta, josta vaihdoin enemmän outdoorin puolelle, joita ryhdyin myös opettamaan. Australiassa ja Kanadassa se tarkoitti esimerkiksi surffausta, melontaa tai vaikka luolaseikkailuja. Opettajana eli unelmaani. Osaamista piti päivittää jatkuvasti, jotta sertifikaatit pysyivät voimassa.”

Työtehtävät ulkoilmassa ovat monipuoliset, mutta parasta Rukalla Reecen mielestä on tiimihenki.

Outdoor-taivaasta toiseen

Kanadasta Reece muutti Helsinkiin, jossa kului reilu kolme vuotta kouluavustajana sekä opettajana. Sitten muutto Ouluun vuodeksi, josta matka jatkui reilu vuosi sitten Rukalle.

”Puolisoni on täällä opettajana ja minulle järjestyi työpaikka keskukselta. Täällä on hyvä infrastruktuuri, ammattitaito sekä halu tehdä hyvä bike park. Extreme-urheilusta on tullut laajemman väen harrastus helppojen reittien ansiosta.”

Reece puhuu ymmärrettävää suomea ja pitää esimerkiksi bike park -tunnit suomeksi.

”Puhun kyllä suomea, mutta jos joudun koko työpäivän puhumaan suomea, olen illalla melkoisen väsynyt. Olen opiskellut suomea katsomalla vanhoja elokuvia. Ne ovat sopivan hidastempoisia, että ehdin ymmärtää, mitä niissä puhutaan.”

Koronan johdosta Reecen sosiaalisen elämän rakentuminen Rukalla on jäänyt aika vähäiseksi, mutta tilanne muuttui kevään ja kesän myötä.

”Ystävyyksiä on muodostunut. Esimerkiksi kevään hiihtovaellusreissujen myötä sain uusia kavereita, joiden kanssa vietän vapaa-aikaa.”

Rukalla on hyvä meininki ja Reece ylistääkin toistuvasti Rukan tiimihenkeä, joka koostuu ammattitaidosta sekä rennosta, mutta tekemiseen painottuvasta tunnelmasta. Kehuja saa myös työnantaja.

”Kun joku maksaa siitä, että saan tehdä näitä töitä, olen taivaassa.”

Bike park -uutiset

25.8.2022

Päivitetty 14.10.2025

Luetuimmat

Ski.fi-kortti: kaksi laskee, yksi maksaa

Porvoo Ski.

Porvoo Ski uudistaa porvoolaisen alamäkielämän

Talma on parkkilaskijoiden suosiossa. Keskuksen toimitusjohtaja Aleksi Vesimäki testaamassa reilien luistoa.

Talma kasvaa uusiin mittoihin – jopa korkeutta tulee lisää

Kallellaan-podcast

Kallellaan-podcast on laskettelun iloa, intohimoa ja huumoria

Ukkohalla, snowboard

Ukkohalla on suuri hiihtokeskus pienoiskoossa

Katso kaikki uutiset

Mainos:
Mainos:

Tilaa ski.fi uutiskirje

Kaikki laskettelusta, lumilautailusta ja Suomen hiihtokeskuksista. Uutiskirje ilmestyy kaudella kaksi kertaa kuukaudessa.

Olen lukenut tietosuojaselosteen ja hyväksyn ehdot.

Siirry takaisin sivun alkuun