Hiihtokeskusbarometrin mukaan hissilipunmyynti vuoden 2011 ensimmäisellä hiihtolomaviikolla putosi 5 prosenttiyksikköä verrattuna vuoden takaiseen. Pakkanen ja tuulinen sää verottivat kävijämääriä 11 prosenttia edellisvuoteen verrattuna. Etelä-Suomen hiihtolomaviikon merkitys on 10 prosenttia koko toimialan hissilipunmyynnistä.
”Hiihtokeskuksissa käynnistyi supersesonki, joka jatkuu Etelä-Suomessa maaliskuun loppuun ja muualla aina pääsiäiseen saakka. Matkailukeskuksissa arvioitiin olevan edellisvuosien tapaan runsaasti asiakkaita, mutta rinteeseen lähtemisen sijasta perheet harrastivat pakkaspäivinä sisälajeja”, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.
”Selkeä sää toisaalta pelasti paljon, sillä iltapäiväaurinko lämmitti ja tiputti pakkaslukemia jopa kymmenellä asteella. Hiihtolomalaiset tulivatkin rinteeseen tavanomaista myöhemmin”, hän jatkaa.
Luminen talvi on innostanut laskijat rinteisiin. Välineet ja varusteet on käytännössä myyty loppuun ja kävijämäärät ovat kasvaneet lupaavasti. Useimmissa hiihtokeskuksissa tarjotaan laadukkaita vuokravälineitä kaiken tasoisille harrastajille, joten lajin aloittaminen on tehty helpoksi. Myös hiihtokoulut valmentavat perustekniikoissa ja Werneri-kurssit liikuttavat tuhansia lapsia viikoittain.
”Hiihtolomaviikot jatkuvat vielä kaksi viikkoa. Lisäksi maaliskuun aurinkoiset viikonloput merkitsevät kokonaismyynnissä paljon. Toivommekin ulkoilusäiden suosivan laskijoita ja asiakkaiden tulevan rinteisiin myös päiväkävijöinä. Nyt talvi on parhaimmillaan ja laskeminen on hyvälumisissa rinteissä erityisen mukavaa”, täsmentää Tollet.