Talven 2010 hiihtolomien toimialabarometrin mukaan hissilippujen kokonaismyynti on pysynyt lähes eurolleen vuoden takaisella ennätystasolla. Etelä- ja Keski-Suomen hiihtokeskukset tahkosivat hiihtolomaviikoilla ennätystuloksia. Myös Pohjois-Suomen hiihtokeskukset korjasivat reippaasti pakkasen puremaa myyntiään kahdella jälkimmäisellä hiihtolomaviikolla. Barometrin kymmenen hiihtokeskusta edustavat toimialaa kattavasti sekä kooltaan että sijainniltaan.
”Perheen yhteisestä lomasta tingitään viimeisenä. Laskemisen suosiolla on yksinkertainen resepti, perheen eri-ikäiset ja -tasoiset jäsenet viihtyvät yhdessä ja erikseen rinteissä”, kertoo Suomen Hiihtokeskusyhdistyksen toiminnanjohtaja Sari Tollet.
Hiihtolomaviikot poikkesivat viime vuodesta erityisesti ensimmäisen paukkupakkasten vaivaaman viikon suhteen. Viikot 9 ja 10 sen sijaan tarjosivat optimaalisia, aurinkoisia ulkoilukelejä. Hiihtolomien yhteenlaskettu hissilipunmyynti täytti odotukset. Näistä lähtökohdista kevätsesongin huippua ja kauden jatkumista odotetaan luottavaisina.
”Pääsiäisen onnistumista voidaan ennustaa paitsi hiihtolomabarometrimme avulla myös säätilalla. Jos aurinko paistaa tai päivä on vähintään puolipilvinen, on hiihtokeskuksissa vilkasta. Jos taas on sumuista tai vesisade kiusaa, sulaa myyntikin saman tien”, toteaa Tollet.
Hiihtokeskuksissa uskotaan suhdanteiden kehittyvän mielekkääseen suuntaan. Vilkas väline- ja varustekauppa ennakoi, että asiakkaat ovat liikkeellä myös tulevina vuosina.
”Hiihtokeskuksissa on panostettu eritoten lapsiasiakkaisiin. Lasten lasketteluharrastus on lisääntynyt jo merkittävästi; hiihtokouluryhmät ovat täyttyneet nuorista ja innokkaista oppilaista. Hiihtokeskukset toteuttavat samansisältöistä lapsiohjelmaa, mikä helpottaa palvelun ostoa”, Tollet kertoo.